Overslaan en naar de inhoud gaan

Eurlings weigert Groningen en Maastricht te verbinden

De afwijzing van een nieuwe rechtstreekse intercity-verbinding tussen Groningen en Maastricht door minister Eurlings valt bij de…

Niet realistisch
Eurlings schrijft dat een kostendekkende exploitatie voor een treindienst van 1000 treinreizen per dag tussen Noord en Zuid niet realistisch is, mits er forse investeringen rond de anderhalf miljard euro worden gedaan. Dat ziet hij niet zitten. Hij verwijst naar bestaande plannen om vaker te gaan rijden tussen Utrecht en Zuid-Nederland.

Motie
Roemer wijst op een aangenomen motie waaraan Eurlings voorbijgaat. ‘De regering heeft gezegd dat ze in 2009 de spoorverbinding tussen Noord en Zuid wil verbeteren. En het gaat dan niet alleen om de capaciteit van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.’ Volgens Roemer gaat het argument dat niet zoveel mensen van Noord- naar Zuid-Nederland reizen niet op. ‘Op elk lang traject stappen steeds mensen in en uit.’


Roemer wijst op een aangenomen motie waaraan Eurlings voorbijgaat. ‘De regering heeft gezegd dat ze in 2009 de spoorverbinding tussen Noord en Zuid wil verbeteren. En het gaat dan niet alleen om de capaciteit van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.’ Volgens Roemer gaat het argument dat niet zoveel mensen van Noord- naar Zuid-Nederland reizen niet op. ‘Op elk lang traject stappen steeds mensen in en uit.’

Roemer wijst op een aangenomen motie waaraan Eurlings voorbijgaat. ‘De regering heeft gezegd dat ze in 2009 de spoorverbinding tussen Noord en Zuid wil verbeteren. En het gaat dan niet alleen om de capaciteit van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.’ Volgens Roemer gaat het argument dat niet zoveel mensen van Noord- naar Zuid-Nederland reizen niet op. ‘Op elk lang traject stappen steeds mensen in en uit.’


Niveau van 1959

Vooral de lijn tussen Nijmegen en Zwolle is de laatste jaren gigantisch vertraagd, zegt Roemer. ‘De reistijd op dat traject ligt op het niveau van 1959.’ Natuurlijk kosten investeringen in het spoor geld, weet Roemer. ‘Maar het voordeel van ons plan met dubbelspoor op de Maaslijn is dat mensen niet meer via Utrecht hoeven te reizen. Nu gaan alle verbindingen via Utrecht. Als het daar plat ligt, ligt alles plat. Dat neemt hij totaal niet mee.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Jantje-van-leiden
Volgens Roemer lijkt de minister er nu wel van overtuigd te investeren in treinverbindingen. ‘Ook voor de filebestrijding. Hij probeert 4,5 miljard bij elkaar te sprokkelen.’ Maar in zijn berekeningen voor de spoorlijn van Noord naar Zuid houdt Eurlings geen rekening met reistijdverbetering en het ontzien van Utrecht, aldus Roemer. ‘En dan komt hij met een kale nattevingerprijs van 1,6 miljard. Hij maakt zich er met een jantje-van-leiden vanaf.’

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Herschrijven
Roemer gaat tijdens het debat in november vragen stellen aan de minister en ook daarvoor al. ‘Het hoeft niet morgen, maar hij moet de motie wel uitvoeren. Ik ga heel snel zeggen dat ik de brief als niet verzonden beschouw en dat hij hem moet herschrijven.’

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W.Wilkens

Wil je weten hoe het openbaar vervoer behorot te functioneren, dan kan men in het buitenland terecht, vooral bij de grote steden (Barcelona, Berlijn).
Dus qua schaal komt Nederland al lang in aanmerking om d.m.v. een ring de stad en platteland te onsluiten (afsluitdijk).
Maar het is met ons o.v. zo gesteld zoals een Britse professor het ooit zo onvervalst uitdrukte: panic, caosh, mismanegement and disruption!

Op 22 oktober 2009, 09:02
Inez

Moet die "mits" in alinea 2 niet "tenzij" of "omdat" zijn?

Op 22 oktober 2009, 09:08
piet brontsema

met Wilkens ben het eens . vervoersbedrijf ARRIVA heeft in Groningen gedaan wat hij suggereert, misschien niet toevallig een engels bedrijf. De afsluitdijk wordt gerestaureerd , dus alle kans om dat recht te zetten . Is ook een veel beter voorstel dan om Maastricht een nog snellere verbinding met Groningen te geven. Gegroet een Groninger

Op 22 oktober 2009, 10:12
H.H. Verduyn

rechtstreeks van mijn woonplaats Maastricht naar Groningen spaart mij 30 min. reistijd, ook voor Amersfoort en Zwolle. Van Maastricht naar Groningen via Nijmegen moet je 3 keer overstappen met kans op missen aansluiting. Hoe eerder een rechtstreekse verbinding hoe liever! Ik reis uitsluitend per OV.

Op 22 oktober 2009, 14:40
Criticus - NL

@H.H.Verduijn
En met u forenzen er uiteraard velen dagelijks van Maastricht naar Groningen en vice versa.

Op 22 oktober 2009, 15:41
Hans casteleijn

Ik heb onze minister van V&W, evenals de meeste van zijn voorgangers, sowieso nog niet kunnen betrappen op een structuurvisie op de toekomst van het openbaar vervoer. Investeren in een tangentiale IC-verbinding zou juist de basis kunnen vormen voor een IC-sterpuntennet dat bovendien een aansluiting kan bieden op het Europese HSL-net. Denk aan aansluitingen in Maastricht, Arnhem en eventueel Deventer (naar Berlijn) en Groningen (noord-Duitsland).

Op 26 oktober 2009, 08:49

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in