Maastricht laat Kamerleden tekenen voor trein
Burgemeester Onno Hoes, Mastricht, ontlokte ze hun handtekening na een verkiezingsdebat.
Zes kandidaat-Kamerleden hebben zich in Maastricht gecommitteerd aan steun voor een intercityverbinding met Luik en Aken. Burgemeester Onno Hoes ontlokte ze hun handtekening na een verkiezingsdebat over de economische ontwikkeling in de regio.
Handige lobbytruc
Maastricht herhaalde een handige lobbytruc waarmee de stad tien jaar geleden de ondertunneling van de A2 op de Haagse agenda wist te krijgen. Toen deden lijsttrekkers op camera uitspraken over de fileproblemen in Maastricht, waarmee ze na de verkiezingen werden geconfronteerd.
Regionale economie
De actie maakt deel uit van de lobby die Maastricht, Heerlen en Sittard-Geleen gezamenlijk voeren, legt woordvoerder Bram Loeffen van Maastricht uit. Met zes speerpunten willen de drie gemeenten hun regionale economie versterken.
Grensoverschrijdend verkeer
Een IC-verbinding naar Aken en Luik maakt daar belangrijk onderdeel van uit. ‘Nu stoppen de treinen bij de grens, dat is een belemmering voor het grensoverschrijdende verkeer van personen, goederen en studenten, terwijl de Euregio van oudsher functioneert als één economische regio’, zegt Loeffen.
Aanspreken op belofte
Burgemeester Onno Hoes leidde zaterdag het verkiezingsdebat tussen Frans Timmermans (PvdA), Thijs Coppus (SP), Teun van Dijck (PVV), Martijn van Helvert (CDA), Kees van de Molengraft (50Plus) en Arnout van Kempen (ChristenUnie). Loeffen: ‘Daarin zeiden ze alle zes dat ze de IC-verbinding belangrijk vinden voor deze regio. Na afloop stond buiten een symbolische trein, waarop ze hun handtekening konden zetten; dan blijft het niet bij mooie woorden alleen. Als zij straks in de Tweede Kamer of het kabinet zitten, zullen we hun aanspreken op deze belofte.’
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.