Overslaan en naar de inhoud gaan

Klachtencommissies corporaties onder de maat

Klachtencommissies van woningcorporaties functioneren niet goed. Ze moeten professioneler worden. Dat concludeert de commissie AedesCode in…

Procedure
De commissie is onderdeel van Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties. Zij kijkt of corporaties in procedureel opzicht correct handelen. Dat gebeurt na klachten van personen of organisaties.


Klachten onbehandeld

De commissie kreeg vorig jaar negen klachten binnen over het functioneren van klachtencommissies van corporaties. Die zouden bijvoorbeeld niet goed bereikbaar zijn of klachten onterecht niet in behandeling hebben genomen. De commissie verklaarde vijf van deze meldingen ongegrond. Twee waren er gegrond, de andere twee werden ingetrokken of geschikt.


Kwaliteitsverbetering

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

,,Het betreft hier onnodige klachten of klachten die vermeden hadden kunnen worden’’, schrijft de commissie in het jaarverslag. ,,Het verdient nadrukkelijk aanbeveling dat dat Aedes prioriteit geeft aan de kwaliteitsverbetering van de klachtencommmissies.’’

In totaal werd de commissie AedesCode vorig jaar 44 keer benaderd met klachten over corporaties. In 2009 was dat 46 keer.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in