Overslaan en naar de inhoud gaan

Zuid-Limburg wil fietsdrukte aanpakken

Gemeenten en fietsorganisaties maken zich in toenemende mate zorgen over de toename van het fietsgebruik in de Zuid-Limburgse heuvels. Ze…

Gemeenten en fietsorganisaties maken zich in toenemende mate zorgen over de toename van het fietsgebruik in de Zuid-Limburgse heuvels. Ze willen daarom afspraken maken over het verbeteren van de fiets-infrastructuur en campagnes om het gedrag van fietsers te verbeteren.

E-bike

Decennialang was het Limburgse heuvelland, met haar soms steile klimmetjes en bochtige wegen, het domein van de sportieve fietser, die met racefiets of mountainbike de wegen en onverharde paden gebruikte. Maar sinds de toenemende populariteit van e-bikes lijkt die tijd voorbij. Ook voor de puur recreatieve fietser is het heuvelland begaanbaar geworden. Het aantal e-bikes op de Limburgse wegen zijn de laatste jaren enorm in aantal toegenomen. Maar door die toename van het fietsverkeer ontstaan problemen. De Limburgse wegen kennen, vergelen met andere regio’s in Nederland, een beperkte fietsinfrastructuur. Dat was jarenlang ook niet echt nodig, omdat het dagelijks gebruik van de fiets veel lager ligt.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Drukte

Maar nu neemt de druk op de Limburgse wegen toe. Steeds meer bewoners en recreanten storen zich daaraan, zien de Zuid-Limburgse ‘Lijn-50”-gemeenten (Gulpen-Wittem, Vaals en Eijsden-Margraten). Bovendien gaan fietsers vaak onvoldoende beschermt en onvoorbereid op pad, wat in de heuvels nu eenmaal gevaarlijker is dan in de vlakkere delen van ons land. De afgelopen zomer kwamen er opvallend veel e-bikers en fietsers zonder helm binnen op de intensive care van het ziekenhuis MUMC+ in Maastricht.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bereikbaar

Niets doen is geen optie meer, zeggen de stichting Mountainbike Ontwikkeling Zuid-Limburg (MOZL) en Limburg Cycling. Ze willen, samen met vertegenwoordigers uit de fiets- en toeristische branche, dat er meer wordt gedaan aan om de regio bereikbaar en leefbaar te houden, zonder de populariteit als fietsbestemming te ondergraven. Samen met de Lijn50-gemeenten willen ze dat fietspaden veiliger wordt gemaakt, en er nieuwe infrastructuur, zoals fietstunnels, bijkomt. Daarnaast wil de branche een campagne starten om fietsers, ook e-bikers, een helm te laten dragen en aan te spreken op houding en gedrag op de Limburgse wegen.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans

Gratis oplossing: op even dagen mogen mensen met een even geboortejaar op de fiets daar, op oneven dagen de anderen. Of idem, maar dan op huisnummer. Zo maar 50% minder druk.

Op 16 december 2020, 12:30
Jean

Gemeente Eijsden-Margraten wil fiets gemeente zijn, en adverteert hier ook mee. Vindt je het dan gek dat er meer fietsen komen. Ook worden er meer en meer fiets gerelateerde projecten uitgevoerd.

Op 16 december 2020, 14:43

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in