Overslaan en naar de inhoud gaan

Groningen wellicht eerste met draadloze trams

De gemeente Groningen zou wel eens als eerste stad van Nederland een tramlijn zonder bovenleiding kunnen aanleggen. Een woordvoerder van…

Schone techniek zonder storing
De stad wil in 2014 een tram door de stad laten rijden. Tram- en treinenbouwer Bombardier beschikt over de techniek om trams over een heel traject zonder bovenleiding te laten rijden. Concurrenten Siemens en Alstom zijn met soortgelijke technieken in de slag, vooral om binnensteden 'bovenleidingvrij' te houden. Maar ook omdat het een schonere techniek is en het onderhoud van bovenleidingen duur is. Bovendien zijn ze storingsgevoelig.

Proeftraject Duitsland
Volgende maand beslist Groningen over het traject van de eerste tramlijn; daarna wordt gekeken naar materiaalkeuze en dergelijke. ,,Gelukkig hoeven we dat nog niet snel te beslissen. De techniek moet zich nog bewijzen.'' Bombardier wil dit jaar nog een proeftraject aanleggen in het Duitse Dresden.

Amsterdam nog niet
De gemeente Amsterdam is al wezen kijken bij Bombardier. 'Dit is een interessante ontwikkeling', aldus een woordvoerder. 'Je kunt er veel mee besparen op het onderhoud. Maar het is wel heel ingrijpend om het op bestaande trajecten aan te leggen.' Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB acht het daarom ook niet realistisch op bestaande trajecten. 'Maar mooi is het wel.'

Den Haag vervangt nog niet
Ook de Haagse vervoerder HTM vindt het een mooi systeem. 'Dat het mooi is daar zal iedereen het over eens zijn.' HTM kijkt op dit moment wel naar vervanging van bestaande rijtuigen, maar zit ook met bestaande trajecten. 'Randstadrail rijdt bijvoorbeeld ook al met bovenleiding. Als dat goed werkt, ga je het niet vervangen.'

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kees Huisman

Interessant om te lezen dat Bombardier een proeftraject wil aanleggen in Dresden (mooie tramstad overigens) maar in Bordeaux is al een aantal jaren geleden in het centrum een bovenleidingloos tramnet in gebruik. Het is een combinet, buiten het centrumgebied gaat de pantograaf omhoog en komt de voeding van de bovenleiding.

Op 26 januari 2009, 20:40

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in