Schone techniek zonder storing
De stad wil in 2014 een tram door de stad laten rijden. Tram- en treinenbouwer Bombardier beschikt over de techniek om trams over een heel traject zonder bovenleiding te laten rijden. Concurrenten Siemens en Alstom zijn met soortgelijke technieken in de slag, vooral om binnensteden 'bovenleidingvrij' te houden. Maar ook omdat het een schonere techniek is en het onderhoud van bovenleidingen duur is. Bovendien zijn ze storingsgevoelig.
Proeftraject Duitsland
Volgende maand beslist Groningen over het traject van de eerste tramlijn; daarna wordt gekeken naar materiaalkeuze en dergelijke. ,,Gelukkig hoeven we dat nog niet snel te beslissen. De techniek moet zich nog bewijzen.'' Bombardier wil dit jaar nog een proeftraject aanleggen in het Duitse Dresden.
Amsterdam nog niet
De gemeente Amsterdam is al wezen kijken bij Bombardier. 'Dit is een interessante ontwikkeling', aldus een woordvoerder. 'Je kunt er veel mee besparen op het onderhoud. Maar het is wel heel ingrijpend om het op bestaande trajecten aan te leggen.' Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB acht het daarom ook niet realistisch op bestaande trajecten. 'Maar mooi is het wel.'
Den Haag vervangt nog niet
Ook de Haagse vervoerder HTM vindt het een mooi systeem. 'Dat het mooi is daar zal iedereen het over eens zijn.' HTM kijkt op dit moment wel naar vervanging van bestaande rijtuigen, maar zit ook met bestaande trajecten. 'Randstadrail rijdt bijvoorbeeld ook al met bovenleiding. Als dat goed werkt, ga je het niet vervangen.'
Groningen wellicht eerste met draadloze trams
De gemeente Groningen zou wel eens als eerste stad van Nederland een tramlijn zonder bovenleiding kunnen aanleggen. Een woordvoerder van…
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Interessant om te lezen dat Bombardier een proeftraject wil aanleggen in Dresden (mooie tramstad overigens) maar in Bordeaux is al een aantal jaren geleden in het centrum een bovenleidingloos tramnet in gebruik. Het is een combinet, buiten het centrumgebied gaat de pantograaf omhoog en komt de voeding van de bovenleiding.