De Fietsersbond roept gemeenten op niet te bezuinigen bij het onderhoud van fietsroutes. Dat kan ongelukken voorkomen. Vorig jaar kwamen ongeveer 23.000 fietsers terecht bij de eerste hulpposten van een ziekenhuis door gebrekkig onderhoud: losliggende tegels en boomwortels.
Te smal Ook gebeuren er ongelukken doordat fietsers tegen paaltjes rijden of dat fietspaden te smal zijn. Bovendien zorgt slechte gladheidsbestrijding op fietsroutes voor veel ongelukken, laat de bond zondag weten.
Meldpunt De Fietsersbond heeft een meldpunt op internet waar fietsers gevaarlijke plekken kunnen melden. De bond gaat met die klachten naar de gemeenten. Zo zijn de laatste jaren ruim 500 klachten opgelost.
Als de Fietsersbond zich eens zou beperken tot dit soort acties, dan zijn ze goed bezig. Meestal wordt er echter gepleit voor zinloze dingen zoals wéér een nieuw fietsbrugje, terwijl er over 100 meter al één ligt of voor lelijke en qua onderhoud kostbare kantbelijning van fietspaden. Verder doet het landschap ook helemaal niet terzake bij deze fietsfanaten, àls er maar weer een fietspad bij komt.
Roland Wijmenga
Las net de reactie van Jan.
Kennelijk fietst Jan nooit in het donker in het buitengebied. Fietsverlichting is niet zo krachtig als autoverlichting en verlicht daarom maar een klein deel voor de fiets. Kantbelijning verhoogt het zicht van de fietser en daarmee ook de veiligheid. Ook als je wordt verblind door een tegemoetkomende auto. Als je je op kantbelijning kunt richten blijf je in koers.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als de Fietsersbond zich eens zou beperken tot dit soort acties, dan zijn ze goed bezig. Meestal wordt er echter gepleit voor zinloze dingen zoals wéér een nieuw fietsbrugje, terwijl er over 100 meter al één ligt of voor lelijke en qua onderhoud kostbare kantbelijning van fietspaden. Verder doet het landschap ook helemaal niet terzake bij deze fietsfanaten, àls er maar weer een fietspad bij komt.
Las net de reactie van Jan.
Kennelijk fietst Jan nooit in het donker in het buitengebied. Fietsverlichting is niet zo krachtig als autoverlichting en verlicht daarom maar een klein deel voor de fiets. Kantbelijning verhoogt het zicht van de fietser en daarmee ook de veiligheid. Ook als je wordt verblind door een tegemoetkomende auto. Als je je op kantbelijning kunt richten blijf je in koers.