Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Eindhoven en Düsseldorf willen snelle treinverbinding

De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf.

13 januari 2016

De Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel en zijn Düsseldorfse collega Geisel hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf. De kosten van de nieuwe hsl worden ruwweg  geschat op tien miljard euro.

Economisch noodzakelijk

De spoorverbinding blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is. ,,Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren.'' Vooral de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, met Düsseldorf als hoofdstad, is economisch van belang. Zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen en 30 procent van de totale import uit Duitsland komt uit die deelstaat.


Technologische hotspot Eindhoven 

Ook geldt Noordrijn-Westfalen als de toegangspoort voor de steden in Midden- en Zuid-Duitsland, zeggen de burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf. Verder speelt mee dat ,,de technologische hotspot Eindhoven'' via Düsseldorf zo verbonden kan worden met het netwerk van hogesnelheidslijnen in Duitsland.


10 miljard

De huidige regionale trein, één keer per uur van Düsseldorf naar Venlo, waar reizigers moeten overstappen, noemen zij ,,van zeer matige kwaliteit''. Van Gijzel en Geisel pleiten ervoor dat de snelle trein hoog op de agenda komt bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en de Duitse regering. Volgens een ruwe schatting van de burgemeesters bedragen de kosten van de nieuwe hsl zo'n tien miljard euro. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
Prima plan. Maar een goede gewone trein verbinding zou ook al een verbetering zijn. Zo zijn er nog eenpaar potentiele mogelijkheden. Metwat extra rails kun je zo de lijn Munster - Zutphen - Amsterdam openbreken
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Rogier
Het idee is op zich mooi, maar EUR 10 mld is absurd veel en daardoor nooit haalbaar, hoe belangrijk Eindhoven zelf ook zegt te zijn. Je zou voor veel minder idd wel kunnen beginnen met een minder snelle treinverbinding. R'dam-Breda over HSL Zuid, Eindhoven-Venlo al geschikt voor 160 km/u. Grootste pluspunt is misschien nog wel dat je dan vanuit de trein nog wat ziet. De geluidsschermmanie is al groot in Nederland, laat staan als er ergens HSL-infra komt. De foto van de ICE is dan ook zeker niet in NL gemaakt, dan had er nl. een muur tussen de trein en de fotograaf gestaan.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Verft die van Gijzel zijn haar tegenwoordig?
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Egbert Zuilhof / Site Manager
Deze verbinding is zondermeer van groot belang, niet alleen voor het personenvervoer, maar ook voor het goederen vervoer.

De doorvoer van R'dam naar het achterland (v.v.)wordt hierdoor ook verbeterd.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie