Afgesproken
Bij de renovatie van het Zeeuwse spoor hebben ProRail, de gemeente Goes en andere partijen besloten bij Goes het spoor in een betonnen bak aan te leggen om lawaai voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Maar in het plan dat ProRail ter inzage heeft gelegd in Goes wordt de betonnen bak slechts als alternatief genoemd, en wordt uitgegaan van ‘gewone’ geluidsschermen.
Verwarring
De provincie en de gemeente Goes zijn er niet zo blij mee. Er waren immers afspraken gemaakt met ProRail. ‘We hebben op 15 april ProRail er nog op gewezen dat ze de betonnen bak mee moesten nemen in de stukken die ze ter inzage leggen. dat hebben ze niet gedaan. Dit kan verwarring geven’, zei wethouder Loes Meeuwisse van Goes in de Provinciale Zeeuwse Courant.
Zorgvuldigheid
Door zienswijzen in te dienen moeten de geluidsschermen in het plan van ProRail nu plaatsmaken voor de betonnen bak die eigenlijk al was afgesproken. Deze omslachtige werkwijze komt voort uit een wet die ProRail verplicht de meest kosteneffectieve geluidsmaatregel voor te stellen. ‘Het is een zorgvuldigheidseis’, zegt Rob Hageman van ProRail: ‘Ik schat in dat zo’n wet tot stand komt omdat je met publiek geld bezig bent. Je moet dan heel zorgvuldig zijn en dus eerst kijken naar de goedkoopste optie. Daarom moeten we eerst een plan indienen voor de meest kosteneffectieve maatregel.’
Geen vertraging
ProRail houdt verder nog steeds vast aan de afspraken met de gemeente en provincie en zal gewoon akkoord gaan wanneer de provincie een zienswijze indient om toch een betonnen bak aan te leggen. Volgens ProRail zal deze procedure de uitvoering van de plannen niet vertragen.
Nepplan ter inzage omdat het wettelijk moet
In Zeeland is verbazing ontstaan over een plan voor geluidswering rond het spoor in Goes. Alle partijen waren het eens geworden over…
Geen vertraging
ProRail houdt verder nog steeds vast aan de afspraken met de gemeente en provincie en zal gewoon akkoord gaan wanneer de provincie een zienswijze indient om toch een betonnen bak aan te leggen. Volgens ProRail zal deze procedure de uitvoering van de plannen niet vertragen.
ProRail houdt verder nog steeds vast aan de afspraken met de gemeente en provincie en zal gewoon akkoord gaan wanneer de provincie een zienswijze indient om toch een betonnen bak aan te leggen. Volgens ProRail zal deze procedure de uitvoering van de plannen niet vertragen.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als niemand in staat is deze procedurele stap te verdedigen, kunnen we deze regel dan afschaffen? Lijkt me een vrij genante vertoning
Het lijkt een beetje op het gedoe met de Europese aanbesteding van de aanschaf van fairtrade koffie door de provincie Noord-Holland (zie elders op deze website): in Zeeland is Pro-rail waarschijnlijk bang om als leverancier in de problemen te komen omdat er volgens die wet altijd naar de goedkoopste aanbieder moet worden gekeken. Dus doen ze het op deze manier via een omweg. Zo ontaardt fair trade in geneuzel en ontstaat deze bezigheidstherapie.
Vraag: wat voor soort koffie schenken ze bij Pro-rail? Is die wel "kosteneffectief"?
Dus de betonnen bak is niet kosteneffectief. Waarom wordt het dan wel aangelegd? Maakt nieuwsgierig...
Betaalt dan de gemeente de extra kosten?