De aanleg van de Rijnlandroute, de oost-westverbinding tussen de A4 en de A44 , begint in 2014. Na jarenlang steggelen over tracé en financiering, zijn de provincie Zuid-Holland en de gemeentebesturen uit de regio Rijnland eruit. Dat maakte verkeersgedeputeerde van Zuid-Holland Ingrid de Bondt dinsdagavond in Leiden bekend.
Aanleg Rijnlandroute in 2014 van start
De provincie Zuid-Holland en de gemeentebesturen in de regio zijn eruit. Na jaren steggelen kan er eindelijk een begin worden gemaakt met…
Vier rijstroken
De provincie heeft gekozen voor een nieuwe weg ten zuiden van Leiden. De route krijgt vier rijstroken (2x2) en verbindt de A4 met de A44. Voor de aanleg is een bedrag van 931 miljoen euro beschikbaar, waarvan het Rijk 445 miljoen en de provincie in totaal 382 miljoen euro betalen. Verder dragen de regio en de gemeente Leiden bij. Het tracé loopt zuidelijk langs de Leidse wijk Stevenshof en deels door Voorschoten. De weg wordt (half)verdiept aangelegd en gaat deels door een tunnel.
Teleurgesteld
De gemeente Voorschoten reageerde dinsdagavond teleurgesteld. De open tunnelbak van bijna 700 meter, is voor Voorschoten onaanvaardbaar. ,,We gaan alles in het werk stellen om de Rijnlandroute in Voorschoten niet te gaan horen, zien of ruiken.'' Andere gemeenten in de regio reageerden positief.
Buscorridor
Behalve de nieuwe weg, komt er in de regio Holland Rijnland een hoogwaardig openbaar vervoersnetwerk. Dat betekent een buscorridor tussen Leiden Centraal en Katwijk / Noordwijk, meer treinen tussen Leiden en Utrecht, en een lightrail tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.
Buscorridor
Behalve de nieuwe weg, komt er in de regio Holland Rijnland een hoogwaardig openbaar vervoersnetwerk. Dat betekent een buscorridor tussen Leiden Centraal en Katwijk / Noordwijk, meer treinen tussen Leiden en Utrecht, en een lightrail tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.
Behalve de nieuwe weg, komt er in de regio Holland Rijnland een hoogwaardig openbaar vervoersnetwerk. Dat betekent een buscorridor tussen Leiden Centraal en Katwijk / Noordwijk, meer treinen tussen Leiden en Utrecht, en een lightrail tussen Alphen aan den Rijn en Gouda.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Natuurlijk staat Voorschoten niet te trappen en daar heb ik alle begrip voor. Maar het is heel goed dat eindelijk de oost-westverbinding tussen de Duin- en Bollenstreek en het binnenland aangepakt wordt. Complimenten!