De treinen die rijden op de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid) zorgen toch voor geluidsoverlast voor omwonenden van de lijn in de gemeente Lansingerland. Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en milieu) geschreven in een brief aan de Tweede Kamer.
HSL maakt toch te veel herrie
De Hoge Snelheidslijn zorgt toch voor te veel geluidsoverlast voor omwonenden. Dit geeft minister Schultz van Haegen toe op basis van een…
Nieuwe metingen
Zij deed dat naar aanleiding van nieuwe metingen. Het ministerie weigerde tot nu toe maatregelen te nemen tegen het geluid van de HSL, ondanks klachten van de inwoners van de Zuid-Hollandse plaats over overlast. In juni gaf de Raad van State het ministerie nog gelijk, tot grote teleurstelling van de gemeente.
Maatregelen
Volgens de laatste metingen die Schultz van Haegen liet uitvoeren door TNO bleek dat de geluidsnormen op de lijn worden overschreden. De minister laat in de brief weten met de gemeente Lansingerland in gesprek te gaan. Ook zegt ze geluidbeperkende maatregelen te overwegen als uit vervolgmetingen blijkt dat de situatie niet verandert.
Basis
De gemeente Lansingerland reageerde donderdag verheugd. ,,Het is goed dat de minister de geluidsoverlast erkent die wij hier al langer beleven en we zijn blij dat ze toezegt op korte termijn in overleg te willen treden'', zegt wethouder Henk de Paepe (verkeer). ,,Hiermee is een basis gelegd om tot een oplossing te komen'', aldus De Paepe.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Uiterst merkwaardig dat de R van State anders besliste en notabene het Ministerie zelf nu wel schuld erkent. Kortom het kan niet anders of er is gesjoemelt met cijfers en rapporten.Je zal daar maar net een VINEX woning gekocht hebben in de dure tijd.Komt de crisis + HSL overheen, resultante ofwel een onverkoopbare woning ofwel een gigantische prijsdaling.Plus dat het vertrouwen in de Overheid enorm is geschokt. Immers je koopt een VINEX woning, welke woning ongeveer gelijktijdig met de HSL wordt gebouwd. Dit in het vertrouwen dat dit binnen de geluidsnormen zal vallen. Hoe betrouwbaar is de Overheid nog, daar waar zelfs de R van State de bewonersliet vallen als een blok.
Nooit vergeten, Piet, dat de rechter, een staatsambtenaar is.
'Onafhankelijkheid' van het bestuur is zelfs niet Grondwettelijk gegarandeerd. Hierbij komt dat de RvS doorgaans bestaat uit oud-politici die hun contacten houden/hebben.
Overigens verbaast het me dat deze minister, die juist niets van bezwaarmakers moet hebben en zich bij voorkeur laat leiden door 'snelle jongens' hier kennelijk wil optreden.
Zouden hier andere motieven een rol spelen?
Als Nederland zich tevoren even had georiënteerd in Frankrijk zou daar heel gemakkelijk geconstateerd zijn (heb het zelf ook meegemaakt) dat de HSL een enorme herrie maakt. Net een straaljager. Wat een onkunde en onverschillgheid! En nu het kalf verdronken is, probeert men de put de dempen.
Het hele HSL dossier van megablunders, foute beslissingen en geldverspilling aan elkaar. Door ambtelijke ondeskundigheid en politiek geblinder heeft de HSL zeker 2,5 keer zoveel gekost dan nodig was. Het is volkomen ridicuul om een HSL-traject voor 300 km/u aan te leggen door het Groene Hart, waar slechts sprake is van 38 kilomter recht traject !! Hoezo duurzaam ?
160 km/u is hier een efficiënte en normale snelheid. 300 km/ u zal er nooit en te nimmer ooit gereden gaan worden. Weggegooid geld. Verder gaan de daarvoor geschikte HSL treinstellen op zijn vroegst in 2012 rijden in plaats van 2007 !!!
Het Italiaanse materieel zit vol met kinderziektes en constructiefouten; tot die tijd rijden er dure, gelaese locomotieven met rijtuigen in een gepimpte kleurstelling !!
Gewoon Haagse Bluf dus ! De meeste reizigers maken gewoon gebruik van de normale IC via de Oude Lijn ! Het mooie overheidsbedrijf NS High Speed is feitelijk failliet en wordt met kruissubsidies overeind gehouden. Participant KLM wil er maar al te graag van af. Iedereen heeft boter op het hoofd en niemand vraagt om een parlementaire enquête. Soms lijkt het of alleen NS zelf stiekem zo'n maatschappelijke discussie wel zou wensen. NS is inmiddels een redelijk gezond bedrijf, die deze oude erflast met zich mee torst. Italië gaat overigens vanaf 2012 zijn uitgebreide HSL-net vrij geven voor private exploitanten. Misschien is dat een idee ? Gooi in ieder geval de hele zaak open en hou een hoorzitting voor die bewoners, zou ik zeggen. Die hebben recht op duidelijkheid. Waak er echter voor om heel Nederland dicht te timmeren met glazen en betonnen geluidsschermen. Het land wordt net een grote dierentuin !
Wilkens. Inderdaad de R.v.State bestaat vnl uit oud Politicie. Er is inderdaad geen echte onafhankelijkheid. Enne zo komen ook deze ( voor Ned met korte afstanden onnodige) megalomane projecten tot stand. Bij de voorbereiding kijken alle adviseurs en politicie maar een kant op. Als de mode korte rokken ( een HSL of Betuwe lijn , of Metro) is, verdwijnt alle kritiek onder de rok. Maar in de glorie tijd kon alles en leefde iedereen ook de Staat boven haar stand. En de komende jaren gaan we dat allemaal samen betalen, de een wat meer dan de ander.De verantwoordelijken zijn inmiddels ongeveer met pensioen!