Provincie
Dordtse primeur: 100 procent hybride bussen
Alle conventionele op diesel rijdende stadsbussen in Dordrecht worden de komende tijd vervangen door een hybride bus. Maandag presenteert…
Dordrecht is hiermee de eerste stad in Nederland met een volledig hybride busdienst. Arriva heeft vorig jaar zes miljoen euro gekregen van de provincie Zuid-Holland om de bussen aan te schaffen. Afgelopen december zijn ze besteld.
Rem-energie
De nieuwe bussen zijn van het merk Volvo. Ze rijden op elektrische energie, die zowel geleverd kan worden door een generator (aangedreven door een dieselmotor), als van condensatoren waarin de niet-gebruikte energie wordt opgeslagen. Het gaat hierbij om de energie die vrijkomt bij het remmen.
Geen uitlaatgassen
De hybride aandrijving moet leiden tot 30 procent minder CO2-uitstoot en vermindering van het brandstofgebruik met 35 procent. Bij het wegrijden bij een bushalte komen geen uitlaatgassen vrij. Tot een snelheid van 20 kilometer per uur rijdt de bus volledig op de elektromotor.
De laatste van de 27 duurzame bussen wordt begin 2012 geleverd.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als ik het goed begrijp ontvangt een commerciële vervoerder ZES miljoen om het betreffende bussenbestand te vervangen....
Dus voor niets 27 nieuwe bussen....
Geen concurrentievervalsing?
Zou de belastingbetaler - die draait uiteindelijk voor deze miljoenen op - niet goedkoper uit zijn geweest als bij een volgende aanbesteding dergelijke bussen als voorwaarde werden gesteld?
Kortom: waarom moet de belastingbetaler voor deze primeur opdraaien?
Ik wil niet sceptisch zijn, maar ik kan mij in grote lijnen herkennen in het standpunt van de heer of mevrouw Bruijniks. Duurzaam vervoer is een mooie doelstelling, maar als op kosten van de belastingbetaler bussen die pas een paar jaar oud zijn, vervroegd worden afgeschreven, dan betaalt de belastingbetaler de rekening. In Haaglanden is hetzelfde gebeurd met de aanschaf van aardgasbussen door Veolia en de HTM. Ik heb sympathie voor Oost-Europa, maar om nu met ons belastinggeld goedkope bussen daarheen te exporteren ? Ik vind dat geen gezonde marktwerking.
... en, Hannes Haganum, die ouwe roetstraaluitspuitende diesel bussen gaan dah\n dus in OostEuropa verder de atmosfeer vervuieln, maar dan zonder regelmatig onderhoud. Let wel: onze enige atmosfeer.
En dag nog: die zeven miljoen, was dat geen door europa verboden staatssteun?
Overigens lijkt mij het kruis door de uitlaatpijp op de foto wat voorbarig. De bus rijdt uiteindelijk gewoon op energie uit diesel en op electriciteit waarvoor elders gas of kolen worden verstookt.
bruijniks je lult uit je nek, prachtig arriva