Rolstoelen
‘Alles is erop gericht om de toegankelijkheid voor rolstoelen en kinderwagens te verbeteren’, legt Elles in ’t Hout van ProRail uit. ‘In het geval van Hilversum hebben we ervoor gekozen om het spoor op te hogen. Dat was de beste oplossing, aangezien het station net verbouwd is’.
Europa dwingt Hilversum rails hoger te leggen
De treinperrons in Hilversum zijn volgens de nieuwe Europese richtlijnen acht centimeter te hoog. Het station is echter onlangs gerenoveerd…
Liften
Het aanpassen van de rails bij het Hilversumse station maakt deel uit het ‘Implementatieplan Toegankelijkheid’ van ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS). Op zestig procent van de Nederlandse stations zullen de komende jaren veranderingen plaatsvinden. Niet alleen de perrons worden op dezelfde hoogte gebracht, er komen ook liften. De totale kosten hiervoor bedragen 450 miljoen euro. In 2030 moet de aanpassing van de stations voltooid zijn.
Assistentie
Op dit moment hebben mensen in een rolstoel assistentie nodig van NS-personeel om in de trein te komen. Het is de bedoeling dat de stations in de toekomst, met een gelijkvloerse instap, zelfstandig toegankelijk worden voor iedereen met een functiebeperking. ‘Dat is volgens de normen van de Europese Unie’, vertelt In ’t Hout.
Minder treinen
De Brusselse richtlijnen waren nog niet bekend toen het treinstation in Hilversum aangepakt werd. ProRail gaat in de zomer beginnen met het ophogen van het spoor. Tijdens de werkzaamheden zullen er rond Hilversum minder treinen rijden.
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hoe zouden ze dat in Roemenie doen of in Polen?
@Van Koll. Waarschijnlijk net zo als met de toewijzing van sociale huurwoningen aan mensen die iets meer verdienen dan € 33.000. O nee, dat is daar een kapitaal, dus niemand komt daar ooit aan. Leuk al die uniforme Europese regels.
Zolang er in de meeste treinen nog een opstapje zit, hebben rolstoelgebruikers hier niks aan. Alleen de nieuwe sprinter heeft een vloer op perronhoogte, de rest, inclusief wat er nu besteld wordt, is te hoog.
En in veel EU landen (o.a. Duitsland) hebben ze lage perrons, met een opstap van een halve meter. De treinen zijn dan ook voorzien van trappetjes om in te stappen. Worden daar alle perrons verhoogd en treinen aangepast? Dat moet ik nog zien.
Bestaat er eigenlijk al een lijstje met zaken waar géén europese dwingelandij over bestaat?
Het doet denken aan een verhaal van Goedfried Bomans over een straatagent die zich afvroeg of iets mocht. Hij had een boekje bij zich, met dingen die mochten. Dat was het dunste boekje. Wat hij zocht, stond er niet in. Dus mocht het niet. Bekeuring.
Zijn er nog Euro-regels mbt toiletten in sprinters?
Ze kunnen de pot op !
Of zijn ze in Brussel nu helemaal van de pot gerukt ?
Hoe dan ook, leve de Europese richtlijnen.
Wat heeft dit te maken met vrij verkeer van mens en goederen?
Als dit zo doorgaat, ben ik voorstander om Brussel op te heffen, en met standaard handelsverdragen te werken.
Nounounou, hier wordt weer eens ouderwets vanuit de anti-Europese onderbuik gereageerd. Kan iemand mij uitleggen wat er verkeerd is aan het creeeren van een gelijkvloerse instap tussen perron en trein?
Beste mensen, begrijpt er nu niemand hoe het werkt? Een richtlijn is prima, die zijn er al eeuwen. Natuurlijk lopen richtlijnen achter de feiten aan, want anders geen richtlijnen. Europa moet ook ergens beginnen, en ja, daarna moet er geïnvesteerd worden. Nee, niet door de EU. De EU verstrekt eventueel subsidie. De verantwoordelijke moet de richtlijn uitvoeren en financieren.
DUS; er is niets mis met een gelijkvloerse in- en uitstap van het perron naar de trein. Alleen is er nu een richtlijn om dit probleem op te lossen.
Maar we kunnen ook personeel inzetten om Miva te helpen, of de perrons verlagen, of het spoor verhogen...