2700 banen
De overheden, verenigd in de Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM), menen dat een 'compacte' luchthaven met een maximale capaciteit van 1,2 miljoen reizigers per jaar het best is voor de economie en de werkgelegenheid in de regio. Gerekend wordt op circa 2700 nieuwe banen. De eerste vluchten zijn voor 2011 voorzien.
Inspraakprocedure
De keuze staat nog niet helemaal vast. Er komt nog een inspraakprocedure, waarna de betrokken partijen definitief de knoop doorhakken. Maar het kabinet gaf vorig jaar al aan dat het de luchthaven, die nu alleen nog wordt gebruikt voor klein zakelijk en recreatief vliegverkeer, permanent open wil houden.
Verder groeien
De luchthaven is niet alleen van regionaal belang. Zij past ook in de visie op de toekomstige groei van Schiphol die het ministerie van Verkeer en Waterstaat vorig jaar ontvouwde. Het vliegveld zou in de toekomst, evenals de luchthavens in Eindhoven en Lelystad, chartervluchten moeten overnemen van Schiphol, dat daardoor de kans krijgt verder te groeien.
Minder geluidshinder
Omwonenden zijn niet te spreken over de plannen. Zij vrezen toenemende geluidsoverlast. Wethouder Eric Helder van de gemeente Enschede probeerde hen dinsdag gerust te stellen. De nieuwe luchthaven levert volgens hem een derde minder geluidshinder op dan de vroegere militaire vliegbasis en er komen geen nachtvluchten.
Bedrijven
Behalve een luchthaven is op het terrein ook ruimte ingepland voor bedrijven, woningen en natuur. Ten zuiden van de terminal en de landingsbaan wordt ongeveer 130 hectare nieuw groen aangeplant. Ook in de nieuw te bouwen huizen blijft de geluidshinder ruim binnen de normen, aldus Helder.
Haast
Het bedrijfsleven in de regio is blij met de keuze van de VTM, maar dringt wel aan op haast. 'Voor de regionale bereikbaarheid zijn 2008 en 2009 verloren jaren. Laat dat niet gelden voor 2010 en verder', zei regiovoorzitter Twente van de Kamer van Koophandel Louis Koopman. 'Juist in een economisch moeilijke tijd moeten we naar morgen en overmorgen kijken.'
Alternatieven
De Stichting Alternatieven Vliegveld Twente (SATV) stelde vorig jaar voor de luchthaven definitief te sluiten en op het terrein zorginstellingen te huisvesten. Dat plan zou tweeduizend arbeidsplaatsen kunnen opleveren en minder belastend zijn voor het milieu. Maar volgens de VTM zijn de economie en de werkgelegenheid in de regio meer gebaat bij behoud van een luchthaven.
'Onduurzaam beleid'
Ook Milieudefensie ziet een 'doorstart' van de luchthaven niet zitten. Een woordvoerder van de milieuorganisatie noemde het 'een schrijnend voorbeeld van onduurzaam beleid' dat die er waarschijnlijk toch komt. Milieudefensie is teleurgesteld dat niet serieus is gekeken naar het alternatief van de SATV. Volgens de organisatie wil een meerderheid van de Twentenaren 'rust, recreatie en natuur in plaats van geluidsoverlast en broeikasgassen'.
Nieuw vliegveld voor Twente
De regio Twente krijgt een nieuwe luchthaven. Dat maakten vertegenwoordigers van de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk…