Weeffout
‘Dat het vastgoed ook geprivatiseerd is, is een weeffout van de privatisering van eind vorige eeuw,’ zegt gedeputeerde Piet Adema van Vervoer. De provinciebestuurder van de ChristenUnie heeft niets tegen de privatisering van het openbaar vervoer, zoals dat geregeld is in onder andere de Wet Personen Vervoer en de concessiestructuur. ‘Maar als er steeds nieuwe vervoerders het openbaar vervoer regelen, is het nogal onhandig dat er met een van de private aanbieders moet worden onderhand over huur van busstations door de andere vervoerder.’
Verpauperen
Niet alleen de concessie-onderhandelingen zijn volgens Adema door het private eigendom van de busstations extra ingewikkeld, ook het onderhoud is lang niet altijd goed. ‘Veel busstations zijn eigendom van openbaarvervoerbedrijf Arriva, net als andere voorzieningen, zoals remises. Zo’n vervoerder is in eerste instantie gericht op het aanbieden van vervoer, volgens de concessies. En dat doen ze goed, daar zijn we in Friesland heel tevreden over. Maar je ziet tegelijk dat een vervoerder die busstations in eigendom heeft waar hij zelf niet rijdt zo’n station gemakkelijk laat verpauperen,’ zegt Adema. ‘De provincie zou er best heel veel geld in kunnen steken om die stations op te knappen, maar dat doen wij niet, wij gaan niet investeren in andermans vastgoed.’
Olympisch niveau
Als busstations weer in eigendom zijn van de overheid, wil Adema ze niet alleen goed onderhouden, maar ook verbeteren. Grotere busstations zouden dan op ‘Olympisch niveau’ moeten komen, ‘gereed voor de mogelijke komst van de Spelen in 2028; een wens van het Rijk.’ Op die stations zouden bijvoorbeeld ook wc’s en bemande kaartverkoop kunnen komen, net als een coffeecorner. Ook de kleinere ov-knooppunten en de gewone bushaltes zouden in ieder geval een goed, eenduidig informatiesysteem moeten krijgen.
Gemeenten
Voor dit jaar heeft de provincie Friesland een half miljoen euro uitgetrokken om de ergste achterstand in het onderhoud aan bushaltes direct weg te werken. Verder is Adema met Arriva in onderhandeling om te komen tot de aankoop van de busstations. De vervoerder staat daar volgens Adema ‘niet negatief’ tegenover; hij verwacht binnen enkele maanden tot overeenstemming te komen. Met de aankoop is naar verwachting ‘enkele miljoenen euro’s’ gemoeid. De kwaliteitsimpuls zou nog enkele miljoenen vergen. ‘Maar dat gaat niet alleen de provincie, maar ook om gemeenten. Gemeenten kunnen grote busstations verder ontwikkelen. En er staan ook huurinkomsten tegenover.’
Friesland wil busstations weer in handen van overheid
De Friese gedeputeerde Piet Adema wil dat alle busstations in zijn provincie weer in handen komen van de overheid. De provincie kan dan…
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Een goed idee van gedeputeerde Piet Adema. Bestuurlijk Nederland bleek een aantal jaren lang volkomen blind voor de nadelen van marktwerking. Men leek soms bedwelmd door alle heil en zegen van de markt te verwachten. De meeste Duitse deelstaten hebben de marktwerking in het o.v. daarentegen veel grondiger aangepakt, waarbij met name de kwaliteit en het belang van de reiziger voorop stonden. Het resultaat is er naar, want al een aantal jarenlang laat het o.v. bij onze oosterburen imposante groeicijfers zien. Ook blijkt de klanttevredenheid hoog te scoren. De deelstaat Niedersachsen pakt de zaken wel heel grondig aan: hier behoren niet alleen alle vormen van infrastructuur, inclusief bus- en lightrailstation, toe aan de deelstaat, Deutsche Bahn of de stad Hannover, maar sinds kort zijn deelstaat en / of de stad Hannover ook eigenaar van alle regionale trein- en lightrailstellen.
Voor de regionale treinen heeft men een overheidsleasebedrijf opgericht en het bedrijf dat de concessie wint, moet verplicht de treinstellen bij de overheid leasen. Het voordeel is dat je een eenduidig systeem hebt, waarbij je toch kunt werken met relatief korte concessieperioden