Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote gemeenten hebben te weinig reserves

Tien van de 200 grootste gemeenten van Nederland heeft te weinig geld in reserve, dat meldt NRC Handelsblad na onderzoek.

De helft van de grote gemeenten heeft te weinig geld om risico's op te vangen. De financiële reserves van deze tien gemeenten liggen onder het minimum. Dat schrijft NRC Handelsblad zaterdag op basis van eigen onderzoek onder de 20 grootste gemeenten van Nederland.

Kwetsbare situatie

Enschede en Groningen scoren in het onderzoek van de krant het slechtst. Tegenover de risico's die ze lopen hebben ze nog niet de helft aan reserves. De Arnhemse wethouder Martijn Leisink (D66) zegt in de krant dat zijn gemeente bij elke financiële tegenvaller moet ingrijpen in de lopende begroting. ,,Dat is een zorgelijke en kwetsbare situatie'', aldus de wethouder.

Korten op onderhoud

Ook Breda heeft te weinig reserves, blijkt uit de cijfers. Volgens wethouder Saskia Boelema is de kritieke grens in zicht. ,,Onderhoud is een van de weinige posten waar we nog kunnen korten. Het betekent dat er meer onkruid in wijken zal komen. De gemeente maakt sportkantines niet langer schoon. We accepteren dat het wegdek gaat verslechteren''.

Reactie VNG

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten zich te herkennen in het artikel. ,,Alle gemeenten hebben zeer veel zorgen over hun financiën'', aldus een woordvoerder. De vereniging vreest dat het vrijdag door het kabinet aangekondigde bezuinigingspakket gevolgen zal hebben voor de gemeentelijke spaarpotten. Dit vanwege de 'trap op, trap af-systematiek': het gemeentefonds groeit of krimpt altijd net zoveel als de netto rijksuitgaven.


Onderzoek naar gevolgen decentralisaties
,,De bezuinigingen op de taken die het kabinet wil decentraliseren op het gebied van jeugd, werk en zorg brengen bovendien veel onzekerheden met zich mee. Om die reden heeft de VNG het Centraal Planbureau onlangs gevraagd te onderzoeken wat de financiële en maatschappelijke gevolgen zijn van de die decentralisaties. Want ze moeten de gemeentelijke begrotingen niet verder uithollen.''

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Boet

Het is veel erger dan men thans vermoedt. Ook bij de meeste middelgrote en kleine gemeenten is alle rek er uit en ik voorspel dat de ene na de andere gemeenten materieel failliet gaat. Er zijn ook nog eens legio gemeenten waarbij met het onderhoud al jaren sterk heeft verwaarloosd. En dan gaat men in den Haag ervan uit dat de komende jaren flink op gemeenten kan worden gekort. Dit is een uiting van de kloof tussen regering en de werkelijkheid. Er zit nog heel weinig vlees op de botten en de aanstaande verkapte megabezuinging (overdracht AWBZ en Jeugdtaken) zal menige gemeente onder water trekken.

Op 2 maart 2013, 15:55
True

Bezuinigen op onderhoud, groen, wegdek, potje dreigen.
begin maar met opheffen van nutteloze dure baantjes, zo'n beetje de helft van het gemeenteambtenaren bestand zit ver boven modaal en niemand weet wat ze eigenlijk toevoegen.

Op 2 maart 2013, 16:14
liberaal

Die Hans toch laat zich via zijn baas inhuren voor 100.000 per jaar en vangt zelf 75.000 en dan vreemd vinden dat gemeenten geen geld meer hebben! Want welk advies de adviseur ook heeft hij is nooit aansprakelijk voor de gevolgen! De helft vd beleidsmakers en adviseurs eruit dat levert flink geld op!

Op 2 maart 2013, 17:12
Flipper

Hoe zit het met geheime ICESafe reserves waar zo goed als nooit over gesproken wordt ? Veel gemeenten hebben die (grotendeels) teruggekregen, maar weer in de systemen verstopt.
Flipper

Op 2 maart 2013, 17:23
Eppo Burger

Tussen 1998 en 2008 zijn de huizenprijzen met 350% gestegen. Hoe kan het zijn dat gemeenten door grondspeculaties in de problemen komen nu de prijzen vanaf 2008 slechts 20% zijn gedaald? Als de Arnhemse wethouder nu al zegt dat zijn reserves op zijn, beschouw Arnhem dan maar als een artikel 12-gemeente want de verliezen op Schuytgraaf zijn veel groter dan de gemeente toegeeft. Net als veel gemeenten hanteert Arnhem namelijk een kavelprijs die fictief is, en geen partij op de markt die dat betaalt. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel naar beneden, want de prijzen dalen intussen verder en verder. Arnhem is failliet, maar laat de rekening oplopen voor toekomstige generaties.

Op 3 maart 2013, 09:48
Hans Boet

Beste @Eppo omdat de gemeenten veel te veel uitgaven en veel grond kochten in de hoop dat de huizenprijzen bleven stijgen (speculatie dus). De kater kwam daarna en ik weet dat bij veel gemeenten het ene gat met het andere wordt gevuld en reserves totaal onvoldoende zijn om tegenvallers op te kunnen vangen. Het enige dat nog geld op termijn kan opleveren zijn massa-ontslagen en die gaan er dan ook op deze manier komen. Men noemt dat dan regiegemeente en/of outsourcen maar dat is kostentechnisch vaak fake en jezelf in de maling nemen. We krijgen hier Griekse toestanden dat weet ik zeker als meer landen in Zuid Europa gaan omvallen en we in die landen geinvesteerde miljarden kwijt raken..

Op 3 maart 2013, 10:14
gerrie

Teveel potjes opgemaakt in de vette jaren en niet gespaard. Daar zit het probleem. Altijd maar alles opmaken

Op 4 maart 2013, 10:00
spiedend oogje

Gemeenten moeten de tering naar de nering zetten. Dit is de enige ware boodschap!!!
Waarom zou een gemeente uberhaupt reserves moeten hebben. Om risico's op te vangen? Wat een onzin!
Als een gemeente in staat is om grote reserves op te bouwen of kampt met grote tekorten, klopt er iets niet in de verdelingssystematiek van de alg uitkering of het gemeentelijk beleid deugt niet.

Op 4 maart 2013, 10:17
Lizette Visscher

Weer een reden om niet over te gaan naar de 100.000 + gemeenten

Op 4 maart 2013, 16:34
Niek

De gemeenten moeten inderdaad allemaal hun stinkende best doen om binnenkort niet kopje onder te gaan. Daar zijn een paar reden voor:


Decentralisaties van de rijksoverheid die flink minder geld meegeeft dan waarvoor zij het zelf decennia lang gedaan hebben. Gemeente krijgt tekort en het Rijk houdt geld over (hoor je nooit iemand over wat daarmee gebeurd)


Grondposities van ambitieuze gemeenten zullen afgewaardeerd worden naar agrarische of natuurwaarden.


De enorme toename van overhead, b.v. voorheen 1 gemeentesecretaris en nu 1 algemeen directeur, 1 directeur bedrijfsvoering en 1 griffier. Ook is er een enorm planning & control circus ontstaan die de vakmensen alleen maar bezig houden met rapportages.


Het dualisme heeft kostenverhogend gewerkt zonder aantoonbare meerwaarde.


Talloze onduidelijke samenwerkingsverbanden en "op afstand gezette" overheden, zijn ontstaan die peperduur zijn in vergelijking met als zij door rijk, provincie of gemeente, zouden worden uitgevoerd. In die hoek zijn ook niet voor niets signalen van graaigedrag (woningcorporaties, vervoersbedrijven, post- en telecom, en de 350 zelfstandige bestuurs organen die veel weg hebben van ongeleide projectielen.


Oplossingen:
Overheid moet terug naar duidelijke structuur en ambtelijk vakmanschap. Salarissen binnen harde normen. Burgergericht zonder clientisme.

Op 5 maart 2013, 11:15

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in