Overslaan en naar de inhoud gaan

Ravijn verdeeld

Al bijna vier jaar ruziën de gemeenten en het rijk over het ravijnjaar.

Al bijna vier jaar ruziën de gemeenten en het rijk erover. In die vier jaar is het kleiner gemaakt, groter gemaakt, en per saldo gelijk gebleven. In die vier jaar is geprobeerd het onzichtbaar te maken door een onnavolgbare en onbegrijpelijke spreiding over diverse jaren. Maar in die vier jaar overheerste het alle gesprekken tussen rijk en gemeenten. Het rijk noemt het ‘bijstelling accres’, de gemeenten noemen de korting van twee miljard euro op het gemeentefonds in 2026 het ‘ravijn’.

En toch is in die vier jaar nooit gesproken over hoe die korting van twee miljard euro verdeeld moet worden tussen de gemeenten. Welke gemeente moet welk deel van die korting dragen? Het is wel een belangrijke vraag. Het gaat over veel geld!

De afgelopen vier jaar kondigde het rijk in de mei- en septembercirculaires steeds aan die korting van twee miljard euro te verdelen naar rato van de uitgaven van de gemeenten. Die verdeling was geen bewuste keus, er is gewoon nooit over nagedacht, niet door het rijk en niet door de gemeenten. Die verdeling zou correct zijn als de gemeenten de korting volledig opvangen door minder uit te geven. Door te bezuinigen. Want uiteraard zullen de gemeenten dat gaan doen. Doelmatiger werken, investeringen uitstellen, onderhoud verlagen, voorzieningen schrappen.

De ozb zal stijgen

Maar we weten allemaal dat de gemeenten het daar niet mee redden. Daarvoor is de korting te hoog. Ook zullen de gemeenten hun belastingen gaan verhogen. Onroerende zaakbelasting, toeristenbelasting, parkeergelden. Met de verdeling van de korting die de afgelopen vier jaar in de circulaires is aangekondigd, zullen de armste gemeenten in 2026 de ozb echter meer moeten verhogen dan de rijkste gemeenten. In Heerlen en Stadskanaal zal de ozb procentueel meer moeten stijgen dan in Wassenaar en Laren. En dat is niet de bedoeling van het gemeentefonds. Dat is niet eerlijk. Hoe het wel moet?

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Ik zal u alle techniek besparen. Ik zal u niet de uitkeringsbasis, inkomstenclusters, rekentarieven, de ‘uf’ en de ‘oem’ proberen uit te leggen. Ik zal het simpel houden. De verdeling van de korting van twee miljard euro moet aansluiten bij de keuzes die de gemeenten als collectief gaan maken. Die de twee miljard euro korting deels opvangen met minder uitgaven en deels met belastingverhogingen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma

Een feit is dat het Rijk en de VNG/Gemeenten e.a. op zijn zachtst uitgedrukt nogal slordig omgaan met allerlei afspraken rond de verdeling en ombuiging van financiële middelen. Het is wel duidelijk wie hier -natuurlijk ten onrechte- steeds als grootste winnaar uit de bus komt. In ieder geval zijn dat over het algemeen niet de Gemeenten. Uiteindelijk draaien burgers er voor op via de verhoging van allerlei lokale belastingen.

Op 13 augustus 2025, 17:32

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in