De citymarketing van Leiden is in goede handen bij Leiden&Partners, een organisatie die bewust op afstand staat van het gemeentebestuur en de lokale politiek. Maar de Leidse gemeenteraad moet wel beter geïnformeerd worden over het gevoerde beleid en de resultaten. Dat constateert de Rekenkamer Leiden & Leiderdorp. Raadsleden hebben beperkt inzicht in de nadere afspraken en de voortgang van activiteiten, waardoor het voor hen lastig is om inhoudelijk te sturen.
Citymarketing Leiden draait goed, maar raad staat op afstand
Volgens het college zijn de jaarverslagen van de stadsmarketeer formeel geen gemeentelijke documenten

Toeristenbelasting
De citymarketing is erop gericht het imago van Leiden als ‘Stad van Ontdekkingen’ te versterken. Leiden&Partners (L&P), die hiervoor verantwoordelijk is, ontvangt momenteel 70 procent van de toeristenbelasting die via Leidse hotels binnenkomt. Met dat geld verzorgt de organisatie publiekscampagnes, beheert ze de VVV-brandstore en zorgt ze voor hulp bij het organiseren van congressen.
Bezoekers
De lokale rekenkamer onderzocht de afgelopen jaren hoe de citymarketingorganisatie functioneerde en wat ze de stad heeft opgeleverd. In 2023 telde de Leidse bezoekerseconomie 11.540 arbeidsplaatsen, de binnenstad 18.936. Daarmee zijn de gemeentelijke streefwaarden van respectievelijk 11.300 en 18.100 gehaald. Het aantal bezoeken aan de binnenstad – dat tijdens de coronapandemie fors daalde – steeg in 2024 tot 219.700 per week. Die groei blijft echter nog onder de gemeentelijke streefwaarde van 230.000 bezoeken per week.
Afstand
De citymarketing is, kortom, in goede handen bij L&P. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten uit het onderzoek naar voren komen. Zo moet het college van burgemeester en wethouders (B en W) de gemeenteraad beter informeren over het gevoerde beleid en de behaalde resultaten. ‘We constateren’, zo schrijven de onderzoekers in het rapport, ‘dat de uitvoering van citymarketing door de gemeente relatief ver op afstand is geplaatst, waarbij vooral mee is gegeven wat uiteindelijk bereikt moet worden en waarbij bewust is gekozen voor het niet (of beperkt) sturen op activiteiten en directe prestaties’.
Beperkt inzicht
Hoewel die werkwijze tot op heden succesvol is gebleken – de rekenkamer noemt L&P ‘een prettige samenwerkingspartner’ voor ondernemers in de stad –, staat de gemeenteraad hierin ‘op enige afstand’. Raadsleden hebben beperkt inzicht in de nadere afspraken en de voortgang van activiteiten, waardoor het voor hen lastig is om inhoudelijk te sturen. ‘Daarin zou meer een balans kunnen worden aangebracht’, adviseren de onderzoekers.
Transparantie
In een schriftelijke reactie laat het college weten het belang van transparantie te onderschrijven. Tegelijkertijd wijst B en W erop dat de jaarverslagen van L&P formeel geen gemeentelijke documenten zijn, maar afkomstig van de organisatie zelf. ‘Deze worden openbaar gepubliceerd via de website van Leiden&Partners, maar worden niet automatisch onder de aandacht gebracht van het college of de raad’, aldus de stadsbestuurders. Het college geeft aan L&P voortaan expliciet te verzoeken om de jaarverslagen jaarlijks actief beschikbaar te stellen aan zowel het college als de gemeenteraad.
In het najaar buigen de raadsleden zich over de toekomstige inzet van de toeristenbelasting. Op 11 september worden de uitkomsten van het rekenkameronderzoek gepresenteerd in de raadscommissie Werk en Middelen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.