Verhaal
Zeker als de overheid verkeerd zit, moet coulant worden omgesprongen met claims vindt Brenninkmeijer. De overheid moet kiezen voor een persoonlijke benadering om tot een oplossing te komen en luisteren naar ‘het verhaal achter de claim', aldus Brenninkmeijer in het rapport Behoorlijk omgaan met schadeclaims. Volgens hem is dat voor mensen vaak even belangrijk als financiële genoegdoening. Hij adviseert juridische procedures zo veel mogelijk te vermijden en te kiezen voor bemiddeling. Als het wel komt tot een gerechtelijke procedure zou de overheid terughoudend moeten zijn bij het instellen van hoger beroep.
Praktijk
Het onderzoek, over de jaren 2006-2007, toont aan dat de praktijk en de aanpak bij de ministeries verschillend is. Dat heeft ook te maken met de aard van het departement. Zo kreeg Rijkswaterstaat in die jaren 2500 schadeclaims binnen en Onderwijs maar vijf. Sommige ministeries kijken niet alleen met een juridische blik naar de afhandeling van claims, maar zoeken naar passende oplossingen. Bij andere ministeries staat de juridische aanpak juist centraal.
'Overheid moet claims behoorlijker afhandelen'
De overheid moet meer aandacht besteden aan een behoorlijke afhandeling van claims. Dat stelt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer.…