Maastricht Aachen Airport verkeert in zwaar weer. De verliezen blijven zich opstapelen, de financiële miljoenensteun van de provincie Limburg ten spijt.
‘Mayday, mayday’ voor luchthaven Maastricht
Dat onlangs Ryanair, Corendon en Turkish Airlines zijn vertrokken en de komst van Wizz Air is vertraagd, maakt de situatie er niet beter op.
Treurig beeld
Dat blijkt uit een door de griffie van de provincie Limburg gemaakte analyse. Ambtenaren fileerden op verzoek van Provinciale Staten de meest recente Voortgangsrapportage van de door Limburg zwaar gesubsidieerde luchthaven MAA. Dat spitwerk in het officiële document van Gedeputeerde Staten en MAA levert een treurig stemmend beeld op van de stand van zaken.
Financiële positie
Allereerst blijkt de financiële positie van de luchthaven fors verslechterd: het nettoverlies van 6,8 miljoen euro in 2023 liep vorig jaar op tot 11,5 miljoen. Ook is er sprake van een verminderde solvabiliteit: de hoeveel geld kasgeld is gedaald van 15,7 naar 5,2 miljoen euro. De nettowinstmarge is ‘opgelopen’ tot minus 68 procent. Die negatieve marge houdt in dat voor elke euro omzet 68 cent verlies wordt geleden. Verder blijkt dat door de provincie Limburg verstrekte steungelden voor achterstallig onderhoud door de luchthaven deels zijn gebruikt om operationele verliezen te dekken.
Passagiers en cargo
Realisatiecijfers voor passagiers en cargo liggen ver onder de businessplanverwachtingen. MAA beloofde in 2025 zo’n 470.000 passagiers te vervoeren. Waren het er in 2024 in totaal maar 223.507, in de eerste helft van 2025 bleef de teller steken op slechts 77.669. Qua cargo was het streven vorig jaar 171.424 ton te vervoeren, maar de totale luchtvracht was slechts een fractie daarvan: 29.448 ton.
Dat onlangs de vliegmaatschappijen Ryanair, Corendon en Turkish Airlines zijn vertrokken en de komst van Wizz Air is vertraagd, maakt de situatie er niet beter op. ‘Hierdoor bestaat er onduidelijkheid over bestuurlijke continuïteit en directe bedrijfseconomische gevolgen’, aldus de ambtenaren.
Schiphol
Die financieel belabberde situatie is overigens maar een deel van de malaise. Er blijkt nog veel meer mis. Zo blijkt de beloofde samenwerking met Schiphol – dat 40 procent van de aandelen heeft – niet echt van de grond te komen. De meerwaarde van die nieuwe aandeelhouder – de inbreng van kennis en een gezamenlijke vrachtstrategie – is tot op heden niet gebleken en overigens evenmin onderbouwd in de voortgangsrapportage van MAA. ‘Het risico bestaat dat partijen elkaar door de verschillende grootheden, andere focus en belangen in de kennisuitwisseling niet kunnen vinden’, staat er met zoveel woorden.
Risico’s en sturing
Kortom, zo luidt de conclusie in de analyse van de griffie, als het gaat om aandeelhouderssturing en controle door de provincie Limburg als meerderheidsaandeelhouder zijn de afspraken niet concreet genoeg om financiële risico’s te beheersen. Met name de paragraaf risico’s in de Voortgangsrapportage is onvolledig en bevat te weinig concrete informatie. Een cruciale kwantitatieve onderbouwing, actuele sturingsinformatie en concrete risico-/herstelscenario’s ontbreken.
Vrijdagmiddag 21 november vergadert de commissie Economie en Samenleving van Provinciale Staten Limburg over de luchthaven MAA.

Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Als het regionaal niet meer is te behappen is het belang en de toekomst van de luchthaven Maastricht Aachen Airport afhankelijk van toekomstig nationaal luchtvaartbeleid