Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen geld voor nachttreinen

De provincies Gelderland en Noord-Holland hebben geen geld voor nachttreinen naar de grote steden in die provincies. In Brabant wordt de…

Duur
Het nachtnet rijdt al enkele jaren tussen Utrecht en Rotterdam via  onder meer Schiphol en Amsterdam. In 2007 werd een proef gestart in Brabant met nachttreinen naar Den Bosch, Eindhoven, Tilburg, Breda en het Zuid-Hollandse Dordrecht. Voornaamste bezwaren zijn dat het ’s nachts open houden van stations duur is, de veiligheid van personeel en reizigers lastiger te garanderen is en het nachtelijk onderhoud van het spoornet door ProRail er moeilijker door wordt.

Gelderland
In Gelderland hebben de gemeenten Arnhem en Nijmegen zich sinds eind 2008 ingespannen om het nachtnet vanaf Utrecht te verlengen naar deze steden, maar Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie hebben nu geen geld over voor een proef. Daar komt bij dat de NS niets voelde voor uitbreiding.

Bedrijfsleven
In Noord-Holland waar bijna alle commissieleden voor waren, stemde Gedeputeerde Staten toch tegen omdat er geen geld is. In het plan van de SP in de provincie zouden Haarlem, Alkmaar en Zaandam aangesloten worden op het nachtnet. De SP gaat nu lobbyen bij gemeenten en bedrijfsleven om de financiering rond te krijgen.

Brabant
Omdat het Brabantse nachtnet niet rendabel is, betaalt de provincie Brabant 1,1 miljoen euro per jaar aan NS, aangevuld met 100.000 euro per jaar van de betrokken steden.  ‘De reizigersaantallen namen toe en het Brabantse nachtnet zou mogelijk rendabel worden, maar met de crisis daalde het aantal reizigers. Nu neemt dat wel weer wat toe’, zegt Sonja de Graaf van de provincie Brabant. ‘Binnenkort wordt ook besloten of en in welke vorm het Brabantse nachtnet, dat nu van donderdag tot en met zaterdag rijdt, door kan gaan en voor hoeveel jaar.’


Brabant
Omdat het Brabantse nachtnet niet rendabel is, betaalt de provincie Brabant 1,1 miljoen euro per jaar aan NS, aangevuld met 100.000 euro per jaar van de betrokken steden.  ‘De reizigersaantallen namen toe en het Brabantse nachtnet zou mogelijk rendabel worden, maar met de crisis daalde het aantal reizigers. Nu neemt dat wel weer wat toe’, zegt Sonja de Graaf van de provincie Brabant. ‘Binnenkort wordt ook besloten of en in welke vorm het Brabantse nachtnet, dat nu van donderdag tot en met zaterdag rijdt, door kan gaan en voor hoeveel jaar.’

Omdat het Brabantse nachtnet niet rendabel is, betaalt de provincie Brabant 1,1 miljoen euro per jaar aan NS, aangevuld met 100.000 euro per jaar van de betrokken steden.  ‘De reizigersaantallen namen toe en het Brabantse nachtnet zou mogelijk rendabel worden, maar met de crisis daalde het aantal reizigers. Nu neemt dat wel weer wat toe’, zegt Sonja de Graaf van de provincie Brabant. ‘Binnenkort wordt ook besloten of en in welke vorm het Brabantse nachtnet, dat nu van donderdag tot en met zaterdag rijdt, door kan gaan en voor hoeveel jaar.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frans

Typisch dat er wel altijd geld is voor wegenbouw.

Op 26 maart 2010, 15:24

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in