Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten krijgen 450 tot 800 euro per Tozo-besluit

Gemeenten ontvangen per besluit op een aanvraag levensonderhoud een vergoeding van 450 euro en per besluit op een aanvraag kapitaal 800…

De VNG en staatssecretaris Van ’t Wout (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VVD) hebben overeenstemming bereikt over de vergoeding voor de uitvoeringskosten van de Tozo. Gemeenten ontvangen per besluit op een aanvraag levensonderhoud een vergoeding van 450 euro en per besluit op een aanvraag kapitaal 800 euro. De vaste prijs kan betekenen dat sommige gemeenten niet volledig gecompenseerd worden.

Per besluit
De bedragen gelden voor zowel Tozo 1 als Tozo 2 (de verlenging van de oorspronkelijke regeling) en per besluit op een Tozo-aanvraag, ongeacht of het gaat om een toewijzing of een afwijzing. Het behelst ook vergoeding van de kosten die gemeenten komende jaren maken voor rentebetalingen en terugbetalingen van leningen. Bovendien houdt de vergoeding rekening met eventuele herstelacties in verband met de rechtmatigheid en voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik.

Reële bedragen
Divosa, de vereniging van gemeentelijk directeuren in het sociaal domein, is blij dat er duidelijkheid is over de uitvoeringskosten. 'Hier was veel behoefte aan bij onze leden', aldus Jos Huijts, procesmanager bij Divosa. 'Het zijn reële bedragen, gebaseerd op verschillende, praktijkgerichte berekeningen en input van gemeenten.'

Geautomatiseerd
Het gevolg van een vaste prijs is wel dat de ene gemeente hiermee de kosten voor de uitvoering van Tozo volledig vergoed ziet worden terwijl de andere er niet goed mee uitkomt, vertelt Huijts verder. 'Dat komt omdat gemeenten hun processen verschillend hebben ingericht. Sommige gemeenten hebben bijvoorbeeld veel geautomatiseerd, anderen wat minder. Maar we gaan ervanuit dat dit in principe vanuit dat het kostendekkend zou kunnen zijn.'

Softbot
De aanpak van de Tozo-regeling verschilt inderdaad nogal per gemeente. Zo moest de gemeente Amsterdam, die 38.000 aanvragen te verwerken kreeg, 130 extra medewerkers invliegen voor de operatie. De gemeente Hilversum, daarentegen, had voor de 8.000 aanvragen die daar binnenkwamen geen extra personeel nodig dankzij de inzet van zogenaamde softbots. Ook bij Halte Werk, de sociale dienst van twaalf gemeenten in Noord-Holland, hielp softbot Robin een handje mee.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in