De ondernemers in Nederland zijn ontevreden over de dienstverlening van de overheid. Ze merken ook nog niets van de vermindering van de regeldruk die het kabinet belooft. Dat concludeert Ernst & Young uit onderzoek ter gelegenheid van de beurs Overheid & ICT in Utrecht.
Ondernemers zijn ontevreden
De ondernemers in Nederland zijn ontevreden over de dienstverlening van de overheid.
De Nederlandse gemeenten krijgen in het onderzoek een 5,3 voor hun algehele dienstverlening; de digitale dienstverlening doet het nauwelijks beter: een 5,8. De ondernemers zien het veelvuldig aanleveren van dezelfde informatie aan verschillende overheidsinstanties als belangrijkste knelpunt. Een verdere ontwikkeling van elektronische dienstverlening door de overheid ligt dan ook voor de hand, concludeert Ernst & Young.
Guill van den Boom van Ernst & Young: “De digitale dienstverlening van ondernemers aan hun klanten loopt voorop in vergelijking met de digitale dienstverlening van de overheid aan bedrijven. De overheid moet de opgelopen achterstand inhalen en kunnen voldoen aan de behoefte van de ondernemer. Ondernemers moeten zich vooral kunnen richten op hun core business en administratieve lasten moeten daarbij door betere digitale dienstverlening tot een minimum worden teruggedrongen.”
Overigens denkt minder dan de helft van de 600 ondervraagde ondernemers dat de overheid daadwerkelijk in staat is de lasten van het bedrijfsleven via de elektronische weg te verminderen. (FB)