Performance
I&M blijft worstelen met Omgevingsloket
Het Omgevingsloket online blijft problemen ondervinden. Een nieuwe versie die afgelopen weekend werd geïnstalleerd, werkt niet goed.
De centrale digitale ingang waar burgers en bedrijven (doorgaans via de gemeentelijke website) sinds de invoering van de Wabo hun omgevingsvergunningen kunnen aanvragen, hapert al maanden. InfoMil, het onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat verantwoordelijk is voor het Omgevingsloket, meldt dat een nieuwe versie van het loket (versie 2.46) die het afgelopen weekend is geïnstalleerd, 'helaas niet heeft geleid tot de verwachte verbetering van performance'. Daarom moet de situatie van voor het weekend weer hersteld worden. Dat lukte op maandag nog niet. Papieren aanvraagformulieren (PDF's) zijn als alternatief aangeboden.
Herstellen
Een woordvoerder van I&M kan nog geen zicht op structurele verbeteringen bieden. "Op dit moment is het streven vooral de situatie van voor de verbeteringen te herstellen." Die situatie vergde viermaal daags een herstart van het systeem, om de prestaties enigszins op peil te houden. Tot frustratie van menig gemeente kost het aanvragen van vergunningen op die manier vaak meer tijd dan de oude werkwijze. De nieuwe versie moest naast de prestatieproblemen ook het moeizame inloggen en een aantal kleine foutjes oplossen. Waarom de verbeteringen niet zijn gelukt, weet de woordvoerder niet te melden.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Aan een dood paard moet je niet willen trekken. Schrap landelijke intake via OLO. Zet decentraal c.q. lokaal maar gewoon domme webformulieren neer (i.t.t. intelligente) en dan zijn we van deze onzin af. Hoeft ook helemaal geen integrale aanvraag te zijn, want dat hoeven burger en bedrijf helemaal niet zo nodig. Waar het hen om gaat is afstemming indien er zich meerdere aanvragen voor doen. M.a.w. ze vragen vooral om coördinatie, niet zozeer om een integraal, intelligent, prefilled formulier.