De gemeente Den Haag komt als beste uit de bus in de Benchmark Digitale Dienstverlening 2009 van Ernst & Young. Het digitale loket van Den Haag neemt de eerste plaats over van dat van Dordrecht, dat nu derde staat.
Beste e-loket in Den Haag
Den Haag heeft volgens Ernst & Young het beste gemeentelijke digitale loket.
Leidschendam-Voorburg (vorig jaar 4) bezet nu de tweede plek in het onderzoek dat Ernst & Young jaarlijks uitvoert. De digitale dienstverlening is toegenomen, maar de groei is minder groot dan voorgaande jaren, stelt Guill van den Boom van Ernst & Young. “Aandachtspunten voor het doorvoeren van verbeteringen op gemeenteniveau zijn bijvoorbeeld beter en sneller communiceren via het digitale loket en daarnaast nog meer de behoefte van de klant centraal zetten.”
78 Procent van de Nederlandse gemeenten kan inmiddels de identiteit van de online gebruikers vaststellen met DigiD. Bij 73 procent van de gemeenten kan online worden betaald met iDEAL, bij 30 procent met een creditcard. Voor het bedrijfsleven is de elektronische dienstverlening achtergebleven, signaleert Van den Boom. “Nog steeds blijkt dat producten gericht op het bedrijfsleven slechts in beperkte mate afneembaar zijn en moet een ondernemer alsnog zelf naar het gemeentehuis om producenten of diensten aan te vragen.” (FB)