Het CDA houdt niet kost wat kost vast aan invoering van de kilometerheffing vanaf 2011, zoals het kabinet van plan is. ,,We gaan niet tegen de ene bewindsman zeggen, neem de tijd voor de OV-chipkaart, en tegen de andere, dat U zich moet houden aan de
termijn.’‘
CDA: 2011 niet harde termijn kilometerheffing
Het CDA houdt niet kost wat kost vast aan invoering van de kilometerheffing vanaf 2011, zoals het kabinet van plan is. ,,We gaan niet tegen…
Dit zei Tweede Kamerlid Ger Koopmans woensdag in het eerste debat met verkeersminister Camiel Eurlings over de plannen voor wegbeprijzing. Het kabinet wil vanaf 2011 vrachtauto’s aanslaan en vanaf 2012 gefaseerd personenauto’s.
Het CDA eist dat de aanschafbelasting op personenauto’s volledig verdwijnt. ,,De BPM moet naar nul procent’‘, aldus Koopmans. De regeringspartij stemt alleen in met de kabinetsplannen als voldaan wordt aan deze eis.
Ook de PvdA wil voor mei weten in hoeveel jaar de BPM wordt afgebouwd. Maar collega Lia Roefs laat open of die helemaal moet verdwijnen. Er zijn volgens haar ,,grote risico’s’‘ voor de schatkist als de BPM-inkomsten helemaal verdampen.
Andere CDA-condities waarop Koopmans hamerde, zijn dat de invoerings- en inningskosten van het systeem beperkt blijven tot 5 procent van de opbrengsten. De inkomsten moeten verder geheel naar het infrafonds, voor de aanleg van wegen en het openbaar vervoer. Nu vloeien de autobelastingen in de schatkist.
De overheid moet zich verder beperken tot het vaststellen van de hoogte van de kilometerheffing. De facturering en de controle van het kastje, dat de gereden kilometers registreert, moet overgelaten worden aan het bedrijfsleven. Koopmans: ,,Het mobiliteitsmanagement vergt alle denkkracht en capaciteit van het departement van Verkeer en Waterstaat.’‘ (ANP)