Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) heeft kort voor de verkiezingen op de websites van zeven politieke partijen illegale volgcookies ontdekt. Na een waarschuwing hebben vijf partijen toegezegd hun websites aan te passen. 50Plus en Forum voor Democratie (FVD) hadden volgens de stichting maandag nog niet gereageerd, maar lieten later op de dag aan het ANP weten hun websites ook aan te passen.
Illegale volgcookies op sites van zeven politieke partijen
SDBN stelt dat gebruik van volgcookies door politieke partijen extra gevoelig ligt, omdat het iets zegt over iemands politieke voorkeur.

Uit onderzoek van SDBN bleek dat op de websites van zeven partijen (FvD, 50Plus, BBB, ChristenUnie, DENK, JA21 en NSC) zonder toestemming persoonsgegevens van bezoekers werden verzameld en gedeeld met derden. Dat gebeurde onder meer via cookies en pixels, drie weken voor de landelijke verkiezingen. De partijen kregen op 10 oktober een week de tijd om hun websites in overeenstemming te brengen met de privacywetgeving.
Volgens de stichting hebben BBB, ChristenUnie, DENK, JA21 en NSC toegezegd de overtredingen te herstellen. FvD en 50Plus lieten in eerste instantie niets van zich horen. Op de website van FvD worden bij het laden van de site automatisch YouTube-cookies geplaatst, zelfs wanneer bezoekers deze via de cookiebanner weigeren. Bij 50Plus blijkt de cookiebanner niet te voldoen aan de wettelijke eisen: bezoekers kunnen niet direct alle cookies weigeren, terwijl data toch naar Google Analytics worden gestuurd.
Extra gevoelig
SDBN benadrukt dat het gebruik van volgcookies door politieke partijen extra gevoelig ligt, omdat daarmee gegevens kunnen worden verzameld die iets zeggen over iemands politieke voorkeur. Dergelijke informatie valt onder de zogenoemde bijzondere persoonsgegevens en vraagt om extra bescherming volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De stichting controleert komende week of de betrokken partijen hun websites inmiddels hebben aangepast. Daarnaast roept SDBN politieke en maatschappelijke organisaties op om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan en transparant te zijn over het gebruik van online trackingtechnologieën. SDBN is een Nederlandse non-profitorganisatie die zich inzet voor bescherming van privacy en persoonsgegevens. De stichting voert momenteel ook massaclaims tegen Twitter/Mopub, Adobe en Amazon.
AP grijpt niet in bij terugkerend probleem
iBestuur sprak onlangs met Privacyadviseur Floor Terra van Privacy Company, die met steekproeven al diverse overtredingen constateerde tijdens verkiezingscampagnes. Terra ziet al jaren bij iedere verkiezing hetzelfde patroon terugkeren: trackingpixels, profilering en advertentietargeting, zonder dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) stevig optreedt. ‘ Als je alleen maar blijft waarschuwen en niet ingrijpt, dan geef je in mijn ogen een omgekeerd signaal: “Ga gerust door, want we grijpen toch niet in”. Je ondermijnt dan je eigen gezag als privacytoezichthouder.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.