De gemeente Los Angeles heeft het plan opgevat zijn e-mail en Office-software te vervangen door de online-variant Google Apps. Dat zou miljoenen aan licentiekosten schelen. Critici vinden de oplossing echter niet veilig genoeg. Door documenten en e-mail naar de ‘cloud’ te verplaatsen maakt LA gevoelige informatie erg kwetsbaar, vindt onder andere het World Privacy Forum.
LA wil mail en documenten online
Los Angeles wil zijn e-mail en Office-software te vervangen door de online-variant Google Apps.
Het contract met Google dat Los Angeles overweegt zou over een periode van vijf jaar een besparing van ongeveer 6,2 miljoen dollar opleveren, door het verschil tussen de licentiekosten die voor Microsoft Office en Novell Groupwise zouden moeten worden betaald en de jaarlijkse bijdragen voor Google Apps. Daarnaast zou nog eens 7,5 miljoen kunnen worden bespaard op personele kosten die vooral met het Groupwise-beheer te maken hebben. Circa eenvijfde van de gebruikers zou overigens gewoon Microsoft Office kunnen blijven gebruiken, vanwege de uitgebreidere functionaliteit die zij nodig hebben.
Volgens een rapport van de gemeente zelf zou het beveiligingsniveau in de Google-oplossing hoger uitvallen dan nu het geval is. Daarenboven zouden met extra encryptieopties van Google ook de meest privacygevoelige documenten kunnen worden beveiligd. (FB)