Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) heeft aangegeven dat zij ernstig twijfelt aan de haalbaarheid van de invoering van de ov-chipkaart per 1 januari 2009. Gisteren bleek uit het Britse contra-onderzoek naar de veiligheid van de kaart dat de chip inderdaad eenvoudig te kraken is.
Huizinga: invoering OV-chipkaart twijfelachtig
Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) heeft aangegeven dat zij ernstig twijfelt aan de haalbaarheid van de invoering van de…
De staatssecretaris gaf maandag eerder dan voorzien een onderzoeksrapport vrij dat harde noten kraakt. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt ze zich in alle ernst af of het nog gaat lukken de kaart in 2009 in te voeren. Niet eerder uitte Huizinga zoveel twijfel op dit punt.
Zij baseert zich op de ‘dubbelcheck’ die Royal Holloway University of London (RHUL) in haar opdracht heeft verricht op een onderzoek door TNO naar de beveiliging van de kaart. De Universiteit in Londen is zeer kritisch. Ook de oplossingen die TNO had voorgesteld komen er niet goed vanaf. Daarvan is volgens de universiteit niet bewezen dat die uitvoerbaar zijn.
Op de chip van de kaart staan alleen een geboortedatum en de laatste reisgegevens. Van schending van privacy bij kraken is geen sprake. Maar bij landelijke invoering is het kraken voor criminelen wel financieel interessant, schrijven de onderzoekers. “Dan wordt een criminele businesscase een stuk aantrekkelijker”, stelt Huizinga. De onderzoekers wijzen op de noodzaak van risicoanalyses en plannen met tegenmaatregelen voor mogelijke aanvallen.
Huizinga wil nu van de producent van de kaart en de ov-bedrijven weten wat zij van het onderzoek vinden, hoe zij denken met het huidige noodplan verder te kunnen en wat zij denken nog te kunnen doen. Ze wil ook weten wat de decentrale overheden met deze nieuwe informatie doen.
De ov-chipkaart is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de ov-bedrijven, en daarnaast gemeenten en regionale overheden. Huizinga gaat over de afschaffing van de huidige vervoersbewijzen, zoals de strippenkaart. Ze heeft de Kamer al eerder beloofd dat ze de regie zou nemen. Ook heeft ze toegezegd dat de strippenkaart pas wordt afgeschaft als de ov-chipkaart helemaal in orde is.
De Tweede Kamer is alle perikelen rondom de ov-chipkaart inmiddels aardig zat. SP en GroenLinks vroegen vandaag een spoeddebat aan. “De chipkaart is volledig finito”, reageert Emile Roemer (SP). “Als Huizinga dat vindt en een Kamermeerderheid vindt dat ook, dan moet er nu worden doorgepakt en een andere weg ingeslagen.’‘
“De staatssecretaris moet de introductie van de chipkaart stopzetten”, vindt ook Wijnand Duyvendak (GroenLinks). Hij noemde het onaanvaardbaar dat Huizinga weigert zelf conclusies te trekken uit het door haar zelf gevraagde Londense onderzoek. De tijd is gekomen dat zij “geen vragen meer stelt, maar antwoorden geeft’‘.
De regeringsfracties CDA, PvdA en ChristenUnie gaan zover niet. Het is volgens hen zaak dat de ov-bedrijven zo snel mogelijk de knoop doorhakken en met een nieuwe chip komen met de laatste technische beveiligingen. Maar ondanks alle problemen is het nog steeds een “zinnig” project, aldus Lia Roefs (PvdA). “Er moet een nieuwe kaart komen. Maar de ov-bedrijven hebben het zelf aangeslingerd en moeten zelf zorgen dat er een vervolg komt”, stelt Ernst Cramer (ChristenUnie).
Op de financiële gevolgen wil Huizinga nog niet vooruitlopen. Roefs vindt dat “ook” de vervoersbedrijven ervoor moeten opdraaien. De Rotterdamse RET neemt de extra kosten echter niet automatisch op zich. “De beveiliging moet op korte termijn worden verbeterd en dat kost geld. De komende weken beraden we ons erop wie dat moet betalen”, reageert RET-directeur Pedro Peters.
Producent Trans Link Systems (TLS) wil nog niet inhoudelijk op het rapport van de Londense universiteit reageren. Het wil het eerst bestuderen en dan overleg plegen met de vervoerders, aldus een woordvoerster. (ANP)