Hoewel de Week van de Veiligheid (6 t/m 10 oktober) alweer ruimschoots voorbij is, zijn de publiekscampagnes om de samenleving digitaal en fysiek weerbaarder te maken voorlopig niet van de lucht. Gemeenten zetten zich onder meer in voor meer openheid over online oplichting en voor de noodzaak van een noodpakket.
Campagnes mikken op verhogen weerbaarheid inwoner
Publiekscampagnes proberen inwoners fysiek en digitaal weerbaarder te maken. Zo krijgen alle huishoudens een boekje over zelfredzaamheid.
Online oplichting
Zo spraken 27 burgemeester uit Noord-Holland onlangs een videoboodschap in om inwoners te vragen om ervaringen met online oplichting te delen. De oproepen maken deel uit van de online campagne Het slachtoffer spreekt. De videoboodschappen, waarin elke burgemeester zich richt op inwoners van de eigen gemeente, zijn vanaf deze week te zien via gemeentelijke en social media-kanalen.
Veiligheidstrein
Een ander uitvloeisel van de Week van de Veiligheid is de ‘Veiligheidstrein’, die zaterdag 25 oktober langs Utrecht, Apeldoorn, Deventer, Zwolle, Amersfoort en Hilversum reed. Aan boord van deze historische trein zaten beheerders van WhatsApp BuurtPreventie-groepen uit heel Nederland. In die appgroepen (waarvoor tegenwoordig niet alleen op WhatsApp, maar ook op Signal, Telegram en andere berichtsystemen worden gebruikt) waarschuwen buurtbewoners elkaar voor ‘verdachte’ gebeurtenissen in de wijk. Gemeenten uit het hele land kochten volgens de Stichting WABP, die de actie organiseerde, kaarten om hun lokale WABP-beheerders te bedanken voor hun dagelijkse inzet voor een veiligere buurt.
Zelfredzaamheid bij noodsituaties
Vanaf 1 november gaat de landelijke meerjarige publiekscampagne Denk vooruit van start. Deze campagne is bedoeld om inwoners voor te bereiden om een (langdurige) crisis. Mensen moeten in staat zijn om 72 uur te zorgen voor zichzelf en elkaar, is de boodschap van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), die de campagne coördineert. Maar hoe doe je dat precies? Door een noodpakket samen te stellen, een noodplan te maken, er met elkaar over te praten en elkaar te helpen, zo blijkt uit de documentatie voor gemeenten. Het hoogtepunt van de campagne is een huis-aan-huis-boekje dat tussen 25 november en 18 december bij alle huishoudens in Nederland op de mat valt.
Gemeenten spelen een belangrijke rol in de campagne. De VNG stelde een ledenbrief op zodat bestuurders, raadsleden en medewerkers van gemeenten op de hoogte zijn en weten wat ze moeten doen. Zo is er een checklist voor communicatie met inwoners en geeft de VNG een briefing in de vorm van een webinar, met bestuurders en adviseurs uit gemeenten en veiligheidsregio’s.

Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.