Antwoord
Gemeenten bouwen samen klantcontactcentrum
De gemeenten Roosendaal, Bergen op Zoom en Etten-Leur gaan gezamenlijk hun klantcontactcentrum opzetten, om kosten te besparen.
In de onlangs hernieuwde NUP-plannen is vastgelegd dat gemeenten in 2015 een Klant Contact Centrum (KCC) hebben van waaruit het grootste deel van de telefonische vragen van burgers zonder doorverbinden kunnen worden beantwoord. De inrichting van een dergelijk systeem met informatie over regels, belastingen, vergunningen, uitkeringen et cetera vergt tijd en inspanning. De gemeenten denken het eind 2012 draaiende te hebben en medewerkers te hebben opgeleid. In eerste instantie krijgen de drie gemeenten elk hun eigen team informatieverstrekkers.
Capaciteit
Als afzonderlijke gemeenten zagen Roosendaal, Bergen op Zoom en Etten-Leur geen kans de benodigde capaciteit vrij te maken. De nu te maken kosten, circa 1,8 miljoen euro, worden naar rato van het inwonertal verdeeld. Volgens wethouder Ad Coppens van Bergen op Zoom is die investering in tweeënhalf á drie jaar terugverdiend.
Belangstelling
Andere gemeenten in West-Brabant, zoals Woensdrecht, Moerdijk en Halderberge, volgen de invoering van het KCC met belangstelling en zouden volgens dagblad BN/DeStem willen aanhaken. Het informatiesysteem zou uiteindelijk achttien West-Brabantse gemeenten plus Tholen kunnen bedienen.