Wethouder Tjeerd Herrema (verkeer en vervoer) is optimistisch dat de eerste proeven nog deze bestuursperiode kunnen beginnen. Het gaat in eerste instantie om de parkeergarages. In een later stadium moet het systeem verder ontwikkeld worden en kunnen ook vrije parkeerplekken op straat snel worden geregistreerd. Binnen drie tot vijf jaar is dat uitvoerbaar, denkt de wethouder. ‘Technisch is het mogelijk.’
Parkeren in Amsterdam straks met de TomTom
In Amsterdam kunnen automobilisten straks via hun TomTom een parkeerplek vinden. De gemeente ontwikkelt een methode voor automobilisten om…
Met het betalen van parkeergeld via de mobiele telefoon heeft Amsterdam twee jaar geleden de eerste stap gezet naar het vereenvoudigen van de handhaving op parkeergebied, legt Herrema uit. Parkeerders melden zich via hun mobieltje aan en krijgen achteraf een rekening voor de geparkeerde tijd. Parkeertoezicht kan door een scan van het kenteken nagaan of iemand parkeerrecht heeft.
De kentekengegevens van parkeerders kunnen straks worden gebruikt voor het systeem dat in kaart brengt welke parkeerplaatsen vrij zijn. Door die gegevens te koppelen aan de navigatiesystemen in auto’s, kunnen reizigers een persoonlijk parkeeradvies ontvangen wanneer zij hun bestemming naderen.
De ontwikkeling is onontkoombaar, volgens Herrema. ‘Mensen willen steeds meer een persoonlijk reisadvies. En dat kan ook met moderne technologie.’
Het betekent niet alleen gemak voor de automobilist en efficiëntere benutting van de parkeercapaciteit, maar ook een verbetering van de luchtkwaliteit. ‘Je hebt nu veel zoekverkeer: mensen die lang rondjes rijden door een wijk. Het scheelt een hoop CO2-uitstoot en irritatie als je dat kunt voorkomen.’