Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw bod voor cao gemeenteambtenaren

Een structurele salarisverhoging van 2,9 procent, onbeperkt verlofsparen en een eenmalige uitkering van 950 euro ter compensatie van de…

Een structurele salarisverhoging van 2,9 procent, onbeperkt verlofsparen en een eenmalige uitkering van 950 euro ter compensatie van de extra inzet vanwege corona in 2021. Dat bod hebben de gemeentelijke werkgevers neergelegd bij de vakbonden.

2,9 procent

De werkgevers verenigd in de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) willen het overleg over de cao gemeenten en de cao samenwerkende gemeentelijke organisaties (SGO) hervatten. Met het oog daarop hebben ze een nieuw bod neergelegd. De belangrijkste onderdelen daaruit zijn een loonsverhoging van 2,9 procent en een looptijd van twee jaar voor de nieuwe cao. Daarnaast komt er een regeling voor het onbeperkt sparen van verlof. Eerder boden de werkgevers een half procent loonsverbetering voor een cao met een looptijd van 12 maanden. De vakbonden eisten een structurele loonsverhoging van 3,5 procent.

Corona-bonus

Een andere belangrijke stap is een afspraak over een extra beloning van ambtenaren voor hun extra inzet in het coronajaar 2021. Het eerdere bod van 300 euro en een vergoeding van 2 euro netto per dag dat ambtenaren thuis hebben gewerkt in 2021, wordt vervangen door een eenmalige uitkering van 950 euro voor alle gemeentelijke medewerkers, of ze nu thuis hebben gewerkt of niet. De werkgevers zeggen met dit bod ‘waardering te willen geven aan alle gemeentelijke medewerkers omdat alle gemeentelijke medewerkers zich op verschillende manieren extra hebben ingezet tijdens de coronacrisis.’ Wel is het zo dat uitkeringen en vergoedingen die medewerkers al in diverse gemeenten hebben gekregen, van deze 950 euro worden afgestrokken. Ook krijgen alle gemeenteambtenaren een zogenaamde ‘verlofharmonisatie’ van 6 bovenwettelijke vakantiedagen.

Ultimatum

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

De cao-onderhandelingen lagen al sinds februari dit jaar stil. De vakbonden trokken de stekker uit de onderhandelingen omdat ze het bod van de werkgevers zwaar onder de maat vonden, vooral waar het het loon en het verlofsparen betrof. Het loonbod van de werkgevers komt vier dagen voor het verlopen van het ultimatum dat de vakbonden half september hadden gesteld: als de VNG  voor 11 oktober niet met een loonbod van 3,5 procent zou komen, dan zouden werkonderbrekingen en stakingen volgen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 82

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jeroen

Eindelijk een reactie vanuit de VNG, dit bod hadden ze ook in februari kunnen doen want dit is nog steeds een aalmoes. Eerste 1,4 % per 1-12-2021, ofwel per saldo in 2021 geen loonsverhoging. 2,9 % over 2 jaar betekent gezien de oplopende inflatie een forse achteruitgang in koopkracht.
Wel goed om meteen voor 2 jaar een CAO af te spreken, anders kunnen we weer een jaar wachten.
Mijn minimum is 2,5 % per 1-1-2021, 2 % per 1-1-2022 en per 1 maart 2022 het IKB ophogen met 1 %. Alles minder dan dit is onacceptabel.

Op 7 oktober 2021, 16:58
Joris

Met dit bod van de VNG gaat niet eens de aankomende APB premie stijging gecompenseerd worden. Dus niet alleen in koopkracht gaan we er met dit bod flink op achteruit. Want oplopende inflatie, stijgende energieprijzen en geëxplodeerde woning/huur kosten enz. We gaan er waarschijnlijk zelfs netto op achteruit! Met een werkgever zoals dit heb je geen vijanden nodig.. .

Op 7 oktober 2021, 17:27
Hoekstra

even tellen:
1-1 tot 1-12, 11 maanden 0%
1-12 tot 1-7, 7 maanden 1,4%
1-7 tot 1-1, 6 maanden, 1,4 + 1,5 = 2,9%
11 x 0 + 7 x 1,4 + 6 x 2,9 /24 = 1,13% over de hele periode van 2 jaar.
En daar komt 950 bruto bij, maar daar staan ook de kosten van het thuiswerken tegenover dus eigenlijk 0.
En dit wordt een bod genoemd?

Op 7 oktober 2021, 17:27
Bas

Dit is precies hetzelfde trucje als bij de vorige cao (spreiding van verhoging), maar dit keer over 2 jaar. Waarbij we het eerste jaar (2021) dus niets structureels erbij krijgen.
Schandalig en onacceptabel, maar dat krijg je met een dergelijke werkgever en onderhandelaars die VEEL te laat begonnen zijn met onderhandelen.

Op 7 oktober 2021, 18:17
W. van den Bosch

Het bod is lager De Vries: 1,11%
Je moet eens een kantoorruimte proberen te huren voor 2 euro per dag.
Of een taxi nemen voor 19 cent per kilometer.
Of met 1,11% proberen de inflatie bij te houden.

Op 7 oktober 2021, 20:52
ambtenaar

Dit is net zo'n beroerd bod als voorgaande keren. Inderdaad gemiddeld per jaar hooguit 1,11% met een inflatie in 2021 van zeker 2,5% en volgend kaar kunnen we rekenenen al snel minstens 3% inflatie. VNG wil nu 24 maanden CAO om de hoge inflatie vast voor te zijn! Niet intrappen bonden! voor 24 maanden moet ministens 5% erbij!!

Op 7 oktober 2021, 21:05
Zo is het het wel

Wow, ruim één procent erbij!
Beetje jammer dat de inflatie dit jaar alleen al 2,7% bedraagt, waarin de prijsexplosie van het aardgas nog niet eens is meegenomen. Die gemeenten moeten omkomen in het personeel, als ze zo op koopkrachtverlaging sturen.

Op 7 oktober 2021, 21:15
criticus

Mijn eerste reactie bij het lezen van de 2,9% was: waar zit de adder? De reacties hieronder spreken boekdelen.
Over 2020 een loonsverhoging van 0,12% gemiddeld. Ver onder de inflatie. Voor 2022 een verhoging van 0,75%. Opnieuw ver onder de verwachte inflatie. Goed werkgeverschap is de VNG onbekend...

Op 7 oktober 2021, 22:19
p van driel

ik dacht bij het lezen van 2,9% "hehe eindelijk een serieus bod" maar helaas! na verder lezen zie ik 1,4% voor 1,5 jaar en nog eens 1,5% voor 6 maanden.
Waar zit de vooruitgang? en de bonden vinden dit een goede basis om verder te praten??
Ja graag een cao voor 2 jaar maar dan wel met 2,9% vanaf 1-1-2021 en 2,9% vanaf 1-1-2022.
Bonden poot stijf houden, dit bod van de werkgevers is een lachertje!

Op 8 oktober 2021, 08:40
Sander

Ik sluit me helemaal aan bij de vorige reacties. Dit is een bod van niks. Hier gaan we in koopkracht op achteruit. De inflatie zit nu al op 2,9% en wordt nog hoger in 2022. Dus alles minder dan 5,9% over 2 jaar gerekend is achteruitgang ! Laat er maar eens een keer akties komen !

Op 8 oktober 2021, 09:03
Frits

Laat de onderhandelingen maar doodbloeden. Dit is geen serieus bod. In coronajaar 2021 waarin menig collega met mij zijn stinkende best heeft gedaan om op afstand méér werk uit te voeren dan de voorgaande jaren en waarin vacatures amper te vervullen zijn, bied je als werkgever 0,12%?
Misschien moeten we de CAO-onderhandelaars maar laten aanmodderen tot maart 2022 en dan rond de 16e massaal gaan staken. Misschien dat de bestuurders dan eens gaan nadenken over een redelijk bod.

Op 8 oktober 2021, 09:06
Wim Vreeswijk

Kunnen ook de AOWers gecompenseerd worden ?

Op 8 oktober 2021, 09:30
H. Wiersma

Ze bedoelen waarschijnlijk een CAO-aanbod voor 1 jaar (2021)? Alleen de inflatie ligt al op 2,7%.

Op 8 oktober 2021, 09:33
Rene

Schandalig! Jonge (goede) ambtenaren zien we hier al vertrekken bij de gemeente wegens het grote salarisverschil, er is werk genoeg in sommige branches. Dit bod absoluut niet accepteren, zeker niet voor 2 jaar! De inflatie is niet bij te benen. Hoe VNG omgaat met het personeel is schokkend te noemen. We hebben juist nieuwe aanwas nodig!

Op 8 oktober 2021, 09:38
Jan

Kan iemand mij uitleggen hoe het toch mogelijk is dat het nooit lukt een nieuwe cao af te sluiten voor het einde van de looptijd? De werkgever geeft (terecht) aan dat het niet meer zinvol is om alleen voor 2021 een cao af te sluiten. Het jaar is immers al bijna om. Dit is bijna altijd het geval. En zowel werkgevers als vakbonden accepteren dat. Vanuit de werkgever snap ik het wel. Proces vertragen en vervolgens het verloren jaar afkopen met een schrale eenmalige uitkering.
Als ik mijn energierekening niet tijdig verleng, krijg ik automatisch de variabele tarieven en betaal ik nu opeens 60% meer. Waarom ook niet zoiets voor de cao? Als niet tijdig, voor einde, is verlengd, automatisch een inflatiecorrectie?

Op 8 oktober 2021, 10:14
Ambtenaar

Ik vind dat er een compensatie moet komen voor een enorme achterstand ten opzichte van rijks en provincie ambtenaren ++++. Een compensatie voor de enorme waardevermindering van je pensioen. dat laatste is inmiddels 13 % minder waard geworden.

Op 8 oktober 2021, 10:24
Piet

Schandalig om de verhogingen niet met terugwerkende kracht in te voeren. Dit is een heel slecht bod. Niet accepteren dus. Nodig is een fatsoenlijke verhoging per 1 januari 2021 en vervolgens opnieuw per 1 januari 2022.

Op 8 oktober 2021, 10:24
Dagrem

Wat een slecht bod.
We lopen een jaar achter met de CAO die eigenlijk per 1-1-2021 in werking had moeten treden.
Dan komt er een bod van 1,4% met ingang van 1-12-2021.
En de rest van het afgelopen jaar? voor het gemak maar even negeren en afkopen met 950,- bruto als coronacompensatie.
Bonden CAO afsluiten voor 2 jaar, vasthouden aan de eis 3,5% voor 1 jaar met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2021.
En vanaf 1-1-2022 nog eens 3%.
thuiswerkvergoeding in plaats van 2,- netto per dag nu 950,- bruto? staat leuk op papier maar whats the difference met 220 werkdagen?
Die extra dag bovenwettelijk mogen ze houden!
Dit bod is nog slechter dan het "eindbod" van begin dit jaar omdat we er een jaar langer aan vast zitten. Een belediging voor de gemeentelijke ambtenaren.

Op 8 oktober 2021, 11:06
Martin

0,12 % over 2021 en 0,75% over 2022. Dit zegt genoeg, vraag aan de werkgevers en vakbonden; vinden jullie dit een redelijk bod?

Op 8 oktober 2021, 11:15
Mark

Collega ambtenaren, waar zijn we mee bezig? Waarom accepteren wij deze belediging vanuit het VNG.
Keer op keer worden wij voor de gek gehouden.
De grote truc van de VNG is weer gelukt.
rekken, rekken, rekken en vervolgens niets met terugwerkende kracht uitkeren.
Enorme terugloop in personeel, niet vreemd. De verschillen met het bedrijfsleven en de rijksoverheid worden steeds groter.
Geen nieuwe onderhandelingen starten en dit bod negeren.
Mocht het toch komen van nieuwe onderhandelingen dan inzetten op 3,5% met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2021. dit om de koopkracht te behouden.
Covid thuiswerk compensatie van € 950,00 over 2021 is nog te overwegen.
In 2022, gelijk vanaf 1-1 opnieuw 3,5% erbij.

Op 8 oktober 2021, 11:16
Henk

Ik lees de negatieve geluiden. Hierbij wil ik de opmerking plaatsen: wie is lid van de vakbond. De vakbonden doen voor ons de onderhandelingen. Zij moeten met een tegenbod komen. Ipv 1 december 2021 kunnen zij zeggen met ingang van 1 januari 2021. Kom met opbouwende kritiek en kraak niet direct alles af. Kom met reële verbeteringen waarmee de vakbonden een goed tegenbod kunnen doen.

Op 8 oktober 2021, 12:08
Willem de Horde

Zoals bekend zijn de onderhandelingen voor een nieuwe landelijke CAO Gemeenten in een impasse geraakt. Dat heeft met name te maken met de halsstarrige opstelling van de gemeentelijke werkgevers (verenigd in de VNG), die op geen enkele wijze een verbetering van de personeelsbelangen willen bereiken.
Daarom gaat Amsterdam ‘op de barricaden’!
Het actiecomité Amsterdam (van de gezamenlijke bonden) roept jullie op voor een werkonderbreking op dinsdag 12 oktober 2021 van 12.00 tot 15.30 uur.
Samen met jou willen wij onze cao-inzet kracht bij zetten.
In de flyer meer hierover, waarbij ik opmerk dat onze logo’s daarop ontbreken, omdat wij als vakbond (gezien onze statuten) aan geen werkonderbreking/staking kunnen/mogen meewerken. Dit heeft te maken met de afspraken met de Gemeente Amsterdam, waarin een voldoende ‘weerstandskas’ binnen de financiën van een vakbond moet zijn opgenomen. En dat ontbreekt bij ons. Vandaar.
Maar kom toch naar de Dokwerker op 12 oktober en onderteken ook ons statement door de QR-code op de bijgesloten kaart te scannen!
Tot ziens op 12 oktober bij de Dokwerker op het Jonas Daniel Meijerplein en alvast bedankt voor je steun.
Met vriendelijke groet,
Willem de Horde,
Bestuurder/GO-lid van FDO-MHA in Amsterdam

Op 8 oktober 2021, 12:27
Mandy

Dit vakbondslid zegt NEE. Wat een belachelijk bod.
€ 950, 00 bruto voor een fulltimer. Zeg 475 netto, als je minder uren werkt dus nog minder. En als je al iets van je gemeente hebt gekregen wordt dat er nog eens afgehaald. Door het thuiswerken moest ik voor het eerst in jaren bij betalen aan mijn energiebedrijf. Premies pensioen gaan ook al omhoog. Inflatie knalt omhoog. Personeel loopt weg of is niet te krijgen. Gek he?

Op 8 oktober 2021, 12:31
Bert Spierings

Indien dit m.i.v. 01-01-2021 geldt dan is het acceptabel. Zo niet dan nooit en te nimmer aan beginnen. De bonden weten wat hen te doen staat. Overigens hadden die zich afgelopen veel activistischer moeten opstellen. Had je niet achter de feiten aangelopen. Met dit voorstel krijg je een jaar niets. Dat houdt de baas dan in zijn zak. Dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel.

Op 8 oktober 2021, 12:38
Willem de Horde

Hierbij alsnog de flyer en kaart
https://fdo-cmhfnl.email-provider.nl/link/0ncqgw …

Op 8 oktober 2021, 12:38
Willem de Horde

En nu de kaart
https://fdo-cmhfnl.email-provider.nl/link/0ncqgw …

Op 8 oktober 2021, 12:44
Ronald

Beste mensen,
Er wordt niet direct onderhandeld met de VNG maar met het door de VNG ingestelde College voor Arbeidszaken (CvA). En wie zitten daar in? Onze "eigen" burgemeesters en wethouders. Degene die de hand op de knip houden zitten dus dichterbij dan je denkt.
Zie voor de samenstelling https://vng.nl/artikelen/college-voor-arbeidszaken

Op 8 oktober 2021, 13:36
Gert Stevense

Schandalig en onbegrijpelijk bod van de VNG. Hoe kun je met zo’n laag loonbod komen gegeven de oplopende inflatie, de stijgende pensioenpremie, etc. Dit kan toch zo niet doorgaan! Hoe lang wordt er nu al onderhandeld? Het werk neerleggen lijkt de enige manier om de werkgevers tot een hoger loonbod te bewegen. Ander punt is de verlofharmonisatie. Wat is nu eigenlijk het probleem dat opgelost moet worden? Dat A in gemeente B een dag meer of minder verlof heeft dan ik. Ik zie dat helemaal niet als een probleem. Hetzelfde zou dan moeten gelden voor het generatiepact. Dat is er in de ene gemeente wel en in de andere gemeente niet. En ook per gemeente die meedoen verschilt de regeling. In de praktijk is dat allemaal geen probleem. Geen ambtenaar die om die reden wel/niet overstapt

Op 8 oktober 2021, 13:52
Dom blondje

En wederom lukt het de VNG om met een nietszeggend verhaal te doen alsof ze het beste bod geven.
Laat de medewerkers van de VNG niet meer vallen onder de CAO rijk maar onder de laagste van de afgesloten CAO's (gemeenten/rovincie/rijk). Moet je kijken hoe snel de gemeenteambtenaren een reeel bod krijgen. Het huidige bod betekent dat zelfs de inflatie niet wordt gecompenseerd. Hoe durven ze.

Op 8 oktober 2021, 15:24
Gerben

Eenmalig en niks met terugwerkende kracht. Een bod van 0,12% voor heel het jaar 2021. En wat vangen ze zelf? In ieder geval al een thuiswerkvergoeding die de meeste gemeenteambtenaren sinds maart 2020 nog steeds niet hebben ontvangen. De kachel moet ook roken bonden en niet uit gaan!
Hieruit blijkt geen enkel waardering wel een riante tweede bezuiniging.

Op 8 oktober 2021, 15:25
Evert Verhagen

Eenieder die stelt dat de gemeenteambtenaar financieel slechter af is dan de rijksambtenaar heeft het mis. Kijkt men naar de hoogte van de salarisbedragen en de hoogte van het IKB dan liggen die bedragen binnen gemeenteland inmiddels al ruimschoots hoger! Alleen op het gebied van vergoeding van reiskosten is de Rijks CAO nog aantrekkelijker.
Overigens is ook bij het Rijk nog altijd geen nieuwe cao afgesloten.

Op 8 oktober 2021, 16:10
Gerben

Reiskosten? Dat is lokaal geregeld niet landelijk. Voor 0,9 - 0,15 ct de km met eigen auto de weg op. Terwijl de belastingdienst al 0,30 accepteert!
Thuiswerkvergoeding idem dito. Bij de meeste gemeenten is hierover nog steeds niets geregeld. D.w.z. geen CAO waarin staat 45 of 56 of 58 euro per maand vanaf maart 2020!
Geen terugwerkende kracht, geen thuiswerkvergoeding, wel een eenmalige afkoopfooi, geen verlaging van de almaar toenemende werkdruk .
Simpel voorstel plat die boel. Leuk met het oog op de verkiezingen.

Op 8 oktober 2021, 17:00
Willem

Absurd laag loonbod, de inflatie is veel hoger, we gaan er dus op achteruit. En stuitend hoe er weer even 11 maanden zijn gewonnen door de vng inflatiecompensatie. En dan doen alsof dit een goed bod is voor maar liefst 2 jaar. 1 jaar daarvan is al voorbij! Over 2 jaar is de reële inflatie 6%!

Op 8 oktober 2021, 17:01
de jong

De arbeidsjurist Verhagen stelt dat de salarissen bij het rijk lager zijn dan bij de gemeenten. Dat moeten we dan maar geloven; ik zie graag de vergelijking. Ik weet wel dat IKB's vergelijken niet zo maar kan. Zo is er bij gemeenten de geldwaarde van verlofuren in gestopt en dat zal niet overal gedaan zijn. En over het vergelijken van salarissen: het kan altijd beter of slechter. Waar het hier om gaat is het verhogen van de lonen en niet om het kleiner of groter maken van de verschillen tussen de salarissen van verschillende groepen werknemers c.q. ambtenaren.

Op 9 oktober 2021, 16:06
Frits

Gooi maar plat. Dit bod is een minachting voor je medewerkers. Het wordt tijd dat onze bestuurders de vruchten gaan plukken van hun vrekkenbeleid.

Op 11 oktober 2021, 10:28
Pietje

Wat een net tegenbod en wat een tenenkrommende reacties hier. Als het toch allemaal zo slecht is, de heilige huisjes (betaald OSV, 3e ziektejaar, 36 urige werkweek, riante ouderenregelingen, FLO, IKB, veel vaste contracten etc. etc.) niet voldoende zijn en het elders allemaal beter is, waarom dan blijven?

Op 11 oktober 2021, 11:00
Frits

@Pietje: het punt is nu precies dat voor vertrekkende collega's zich amper meer nieuwe collega's melden voor openstaande vacatures. Ze laten zich inhuren voor veel geld en dragen amper structureel iets bij aan de organisatie.
En wanneer je een bijna nulprocentsbod voor 2021 een 'net tegenbod' vindt, dan heb je recht op een bijvoeglijk naamwoord: malle Pietje

Op 11 oktober 2021, 11:55
Peter

Pietje (HR) onze trol heeft het maar weer druk zie ik.

Op 11 oktober 2021, 12:19
Ivan

@Pietje: Ik zie je steeds reageren op CAO-berichten voor gemeenten. Waarom gun je anderen niets? Slechte jeugd gehad? Pikte je broer al het eten in?

Op 11 oktober 2021, 12:54
marjolein

Niets over een generatiepakt. Geen collega meer te vinden. Treurig.

Op 11 oktober 2021, 13:12
Martin

typische HR-reactie. Hiermee blijf ik netjes.
Wordt niet gedragen door de gemeenteambtenaar.

Op 11 oktober 2021, 13:31
Els Dek

Absurt laag bod. Het basisonderwijs krijgt 2,25% in één jaar (met terugwerkende kracht tot 1 januari en wij slechts 2,9% per TWEE jaar. En dat niet eens met terug werkende kracht. Sorry hoor, maar dit kan écht niet.

Op 11 oktober 2021, 13:56
Marleen de Feijter

Dit is een keiharde trap in het gezicht. Ik mag toch hopen dat de bonden hier niet mee akkoord gaan.

Op 11 oktober 2021, 14:07
Alex

Gelukkig ben ik op 1 oktober bij de gemeente vertrokken. Net als de afgelopen maanden al tientallen andere collega's die dezelfde gemeente verlaten hebben. Vervangers zijn er nauwelijks meer. Dat gaat lekker zo met zware opgaven als woningbouw en de energietransitie.

Op 11 oktober 2021, 14:29
Joost

Wat ook nog vergeten wordt is dat de belastingvrije vergoeding van de gemeente ambtenaren afgeroomd wordt door de vergoedingen die aan Raadsleden (€186 per maand) en het college gegeven wordt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b …
Voor de echte werknemers, de ambtenaren, schiet er dan weinig over. Welke andere werknemer heeft dit nu?
Een slappe werkgever die eindelijk een keer de waarheid verteld moet worden.
.

Op 11 oktober 2021, 14:33
Gerard

@ Evert Verhagen: bij het rijk en de provincies zijn veel functies hoger ingeschaald dan dezelfde functies bij gemeenten. Ik heb bij zowel het rijk, provincie als verschillende gemeenten gewerkt, en kan constateren dat de werkdruk bij gemeenten echt veel hoger ligt. Maar los daarvan vind ik dat rijksambtenaren ook uitgeknepen worden. Bij de provincie ben je het beste af, als je tenminste nog ambtenaar wil zijn (over het waterschap kan ik niet oordelen).

Op 11 oktober 2021, 14:36
Freek

En als ambtenaren moeten we straks weer horen "zo, vinden jullie 2,9% verhoging niet goed genoeg, profiteurs" want de daadwerkelijke details komen er dan amper aan te pas natuurlijk. Heel jaar 2021 laten versloffen, éénmalige 'vergoeding' van lik-me-vestje en ondertussen doen gemeenten zelf ook niks want dat wordt in CAO geregeld. Niet dus !

Op 11 oktober 2021, 15:11
Mark

Ik zou als ik de vakbond was nog even wachten.
De inflatie is nu 5% per jaar, zonder energiekosten (gas, water, benzine). Dus alle ambtenaren gaan er fors op achteruit. En dan heb ik de inflatie van huisvesting niet meegerekend. Deze cijfers zijn al wel bekend maar worden steeds breder bekend.

Op 11 oktober 2021, 15:16
J.H. Post

Het wordt tijd voor een volgende stap in de 'normalisering van de arbeidsrelatie. Niet alleen de lasten, ook de lusten.

Op 11 oktober 2021, 15:25
Simone

Een dergelijk bod is toch geen uitgangspositie voor onderhandeling. De uitstroom van personeel over onvrede met de salariëring is enorm. Als we geluk hebben reageert er nog een verdwaalde schoolverlater op vacatures. De kloof tussen de salariering met andere overheden en helemaal met het bedrijfsleven, wordt hierdoor nog veel groter dan deze al is. Sorry hoor, maar ik kan dit niet meer verdedigen naar mijn medewerkers.

Op 11 oktober 2021, 15:39
Jaap Grievers

Ik begrijp dat de VNG de vakbonden heeft uitgenodigd om een tegenbod te doen. Gezien de gigantische inflatie, omdat de prijzen voor boodschappen, gas/licht en benzine de pan uit rijzen, de verschillen met de CAO Rijk en Provincie steeds groter worden en er met geen mogelijkheid personeel te krijgen is, moeten we terug naar de eis van 5% over zowel 2021 als over 2022 !!! Als de werkgever haar personeel waardeert en nog serieus mee wil doen op de arbeidsmarkt, zou ze dat zelf ook moeten willen!

Op 12 oktober 2021, 08:52
Pietje

Dus de gemeente (=belastingbetaler) moet de ambtenaren maar compenseren voor de prijzen voor boodschappen, gas/licht en benzine? Werkt dat ook als de prijzen dalen?
En krapte op de arbeidsmarkt is er overal. Ambtenaren verlaten de organisatie niet om reden van salariering, kijk maar in de Personeelsmonitor (feiten i.p.v. meningen).

Op 12 oktober 2021, 09:07
Martin

Pietje, deflatie komt zelden tot nooit voor, dat is een feit.

Op 12 oktober 2021, 11:02
big brother

als de bonden dit 'bod' accepteren of überhaupt bespreekbaar achten, overweeg ik serieus mijn vakbondslidmaatschap op te zeggen. Voor dergelijke resultaten heb ik geen bond nodig en kan ik het lidmaatschapsgeld beter ergens anders voor gebruiken.

Op 12 oktober 2021, 12:38
pieter

@pietje, dat gedoe dat de belastingbetaler ons ambtenaren moet bekostigen is een raar frame.
Het gros van de werknemers wordt in meer of mindere mate door de overheid betaald. Wegenbouwers, straatmakers, leveranciers van bedrijfsbussen en tractie, medewerkers van uitzendbureaus enz. Daar piep je toch ook niet over.

Op 12 oktober 2021, 13:14
de jong

@Pietje:


ja, er is overal krapte en wat zie je dus overal: de lonen gaan omhoog. Dank voor de ondersteuning van het argument dat hierom dus ook bij de overheid c.q. gemeenten de lonen moet stijgen.


ja, de belastingbetaler betaalt altijd alle van ambtenaren loonstijgingen. Daarom is het een overheid. Bij de overheid (en een aantal andere sectoren) kan de loonstijging vanwege de aard van de werkzaamheden niet of nauwelijks terugverdiend worden door een stijging van de arbeidsproductiviteit. Dat is bekend: wet van Baumol. Geen argument, oude koeien uit de Telegraaf.


vertrek van ambtenaren vanwege het salaris. Het gaan niet om het vertrek, het gaat om de instroom. Die blijft achter muv een paar vakgebieden. Probeer maar eens een planeconoom voor de overheid te vinden of een ict-er. Inhuur, zzp-ers tegen woekertarieven. Ze willen niet in dienst van gemeenten.


Nog meer bij te dragen aan de discussie?

Op 12 oktober 2021, 14:21
Pietje

Dank @ de Vries voor je (wel) inhoudelijk reactie. Lukt je dit wellicht ook nog op mijn argumenten waarom de overige arbeidsvoorwaarden (dus naast salaris) ook zo goed zijn?
De pijnpunten bij de instroom erken ik, schaarse profielen zijn er zeker maar ook altijd al wel geweest, van WMO consulenten tot ICT inderdaad. Dit geldt in andere sectoren net zo goed, denk aan de technische sector. Hogere salarissen zijn (niet altijd) de oplossing, feit is dat de gemeente gewoon keurig betaald (zie benchmarkten) en vooral ook secundair een zeer goed arbeidsvoorwaardenpakket heeft.
Tenslotte, het loon gaat dus ook om hoog, alleen niet hoog genoeg volgens sommige.
Probeer het bredere plaatje te zien, de coronacrisis heeft niet tot gemeentelijke ontslagen geleid, pensioenen en salarissen zijn altijd doorbetaald en er is niet beknibbeld op overige voorwaarden. Andere sectoren dromen van een cao als deze.

Op 12 oktober 2021, 14:56
Els vergeer

Beste Pietje,
0,12 % over 2021 en 0,75% over 2022. Een inflatie die maar stijgt en stijgt; energierekeningen die straks de pan uit rijzen. Pietje, met alle respect maar je beredenering klopt niet. je stelt: "gemeentelijke ontslagen geleid, pensioenen en salarissen zijn altijd doorbetaald en er is niet beknibbeld op overige voorwaarden". Dit is evenals bij publieke sectoren als onderwijs en de ook de zorg waar forse investeringen worden gedaan. Vervolgens schrijf je dat andere sectoren dromen van een CAO als deze. Interessant even tevens uiterst subjectief. De afgelopen jaren laten door geringe instroom precies het tegenovergestelde zien: de gemeente is geen aantrekkelijke werkgever meer en ja dit komt grotendeels door de zeer geringe salarisontwikkeling.
Tot slot kan je niet, aangezien je blijft vragen om inhoudelijke reacties en blijft strooien met zelfgenoemde feiten, niet ontkennen dat 0,12% dus 1,4% vanaf december over het jaar 2021 zeer zeer matig is zeker als je het vergelijkt met andere sectoren. Dat is simpelweg een feit. Daar kan ook jij niet omheen.
Daarnaast is de 1,5% in juli over 2022 dus 0,75% met de verwachte inflatie tevens zeer zeer mager. Allemaal simpel op te halen feiten door naar de ontwikkeling in andere sectoren te kijken. De secundaire arbeidsvoorwaarden waar je eerder aan refereert zoals het LKB is allang en breed ingezet bij andere sectoren. Neem de CAO Sociaal werk. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn exact hetzelfde of beter (rondom bovenwettelijke verlofdagen e.a) en het LKB is tevens exact op hetzelfde niveau. Allemaal feiten.

Op 12 oktober 2021, 19:04
Els vergeer

Oh en voor ik het vergeet. Er is de afgelopen periode vaker geen sprake van een inflatiecorrectie dan wel. We spreken nu in het huidige aanbod van 1,4% inflatie van 2,7% over 2021) zelfs van een geldillusie. Wederom een feit. Het kan soms voorkomen dat je een salarisverhoging krijgt, maar toch minder kunt kopen dan voor je salarisverhoging. Je denkt in eerste instantie dat je met meer geld meer kunt kopen, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Er is dan sprake van geldillusie.
Je zin Pietje over: "Tenslotte, het loon gaat dus ook om hoog, alleen niet hoog genoeg volgens sommige...: is dus wederom subjectief en kan met simpele feiten weerlegd worden.
Het is gewoon een schandalig aanbod en er spreekt 0 respect uit. De bonden moeten dit nooit accepteren.
Logischerwijs snapt men heus wel dat 5 % erbij een utopie is maar corrigeer de huidige inflatie op zijn minst.

Op 12 oktober 2021, 19:36
Gerben

Prima 1e actie in Amsterdam. Volgt Apeldoorn en Den Haag? 0,12% voor een heel jaar waarin de inflatie nu al 2,35% is.

Op 12 oktober 2021, 22:05
de jong

@Pietje:


de 36 urige werkweek (waar de gemeenten overigens het monopolie niet op hebben). Die is er vooral ook gekomen om een salarisverhoging mogelijk te maken: minder uren voor hetzelfde geld. Hier geldt weer: minder gewerkte uren dwingt in feite een verhoging van de arbeidsproductiviteit af.


je komt vaak terug op de secundaire arbeidsvoorwaarden die zo goed zouden zijn. Dat mag zo zijn maar die zijn in de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden of beperkt als ruil voor het verhogen van de lonen.


Corona als argument. Kijk naar de geschiedenis van de CAO's: er elke keer bij de onderhandelingen is er wel een crisis die een werkgever gebruikt om een salarisverhoging af te houden. De financiele crisis 2009 gevolgd door het bezuigingsbeleid van het rijk: nullijnen onder verwijzing hiernaar. Maar met de groeicijfers van de afgelopen jaren en nu direct na de corona-crisis (die door het rijk overigens voor de gehele economis met schuldverhoging is opgevangen) is een loonstijging zeer gerechtvaardigd.


er is al uitgelegd dat het loon niet omhoog gaat met dit bod van de werkgever, in reele termen is sprake van een daling van de lonen (en daar hebben meer sectoren last van, vandaar dat zelfs de VVD er voor pleit dat de lonen omhoog moeten).


Zo genoeg?

Op 13 oktober 2021, 01:22
Zo is het het wel

@ de vries
Zo bijzonder zijn die secundaire arbeidsvoorwaarden ook niet, als je het afzet tegen het gemiddeld opleidingsniveau. Dat lijkt pietje een beetje te vergeten. Maar pietje snapt ook het begrip "inflatie" niet helemaal. Of hij moet maar eens uitleggen waarom hij vindt dat in een sterk groeiende economie alle gemeenteambtenaren er in koopkracht best een procent of 5 op achteruit mogen gaan.

Op 13 oktober 2021, 10:49
Dieuwe

is dit gelet de inflatieverwachting voor dit jaar een aanbod voor 1 jaar ingaande januari 2021?
hogere ziektekosten
hogere pensioenpremies
duurder tanken
hogere gas en electraprijzen
stijging leges en rechten en tarieven gemeente
koffie thee, ec papier trapslijtage licht en gas thuiswerken
wat ben ik nog vergeten?

Op 13 oktober 2021, 14:38
Richard

Dus je krijgt een vergoeding van € 2 per dag ter compensatie van de kosten die je thuis hebt gemaakt maar die verrekenen we achteraf met de coronabonus omdat de werkgever je inzet zo heeft gewaardeerd. Dit is wel de grootste sigaar uit eigen doos die denkbaar is.....

Op 14 oktober 2021, 08:50
John

Waarom niet de hele boel platgooien totdat de VNF met een redelijk/goed bod komt?
De 2,9% is pas een goed bod als deze per 1-1-21 ingaat en geldt voor 1 jaar. Dan per 1-1-22 een verhoging van ca. 3%. De eenmalige bonus van € 950,00 is voor het thuiswerken in 2020.

Op 14 oktober 2021, 10:07
Ger

2,9 % voor 2 jaar, waarbij 1,5 aan het eind van het jaar wordt 'betaald'. Terwijl vandaag op NU staat dat de gemiddelde CAO-loonsverhoging 2,4 % voor 1 jaar is. Dan sla je als werkgever met 2,9 % voor 2 jaar de plank toch volledig mis. Welke waardering spreekt er nu uit netto koopkrachtsverlies?

Op 14 oktober 2021, 11:40
Frits

OK, dus voor de rijksambtenaren 2,0 procent (terugwerkend vanaf 1 juli), werknemers van middelbare scholen krijgen een structurele loonsverhoging van 1,8 procent en voor basisscholen 2,25 procent. Dan resteert voor gemeenteambtenaren 0,12 procent (ofwel 1,4 procent vanaf december over het jaar 2021)?
Spuug dan als VNG/gemeentebestuurder gelijk alle gemeenteambtenaren écht in het gezicht. Figuurlijk deed je dat toch al.
Gooi maar plat die handel. En dat extra stapje zetten om de bestuurlijke ambities van deze collegeperiode te verwezenlijken? NO WAY

Op 14 oktober 2021, 18:46
Jan

Voorjaar 2021: Bonden eisen 3,5%. Werkgever biedt 0,5%. Reactie bonden is om het overleg op te schorten omdat het bod te minimaal is.
Nu: Bonden eisen 3,5%. Werkgever biedt 0,12%. Reactie bonden is dat ze gaan praten..
Snapt u het nog?
Van 0,5 naar 0,12 en dan toch aanknopingspunten zien voor een gesprek?

Op 15 oktober 2021, 12:57
Van Vemde

In vergelijking tot de rijks-cao een bedroevend bod van de werkgever, waaruit geen enkele waardering spreekt voor de gemeenteambtenaar.
De ingangsdatum van de verhoging per 1-12-2021 is onbespreekbaar, aangezien de vertraging volledig is te wijten aan de houding/onderhandelingstactiek van de werkgever. Een structurele hogere coa-verhoging per 1-1-2021 i.p.v. afkoop door een éénmalige bijdrage onder het mom van dat de verhoging niet met terugwerkende kracht kan worden ingevoerd. Bij het rijk kan de cao ook met terugwerkende kracht worden ingevoerd. Afkoop met een eenmalige bijdrage en een lagere verhoging blijft ons altijd achtervolgen.
Ook een opvolgende verhoging per 1-7 2022 dient eerder, oftewel per 1-1-2022 te worden ingevoerd.
Mocht de werkgever niet willen ingaan op de eisen van de bond, dan moet men daar ook de consequenties (werkonderbreking, staking) maar eens van ondervinden. Geen woorden, maar daden.

Op 18 oktober 2021, 09:19
elwin

Is er ook een kans dat we er helemaal niet op vooruit gaan?
dus dat we geen loonsverhoging krijgen?

Op 22 oktober 2021, 14:41
Rafael

Triest dat het op deze manier moet gaan. Benzine wordt duurder, gas en elektriciteit worden duurder, boodschappen worden duurder en zelfs speelgoed wordt duurder. Het hele leven wordt dus duurder.
In mijn ogen is een loonsverhoging van 0,12% dus een schande. Ik mag toch hopen dat er uiteindelijk (ooit??) een fatsoenlijke loonsverhoging gaat komen.

Op 22 oktober 2021, 15:10
jantje van der hoven

inflatie, zoals gisteren gemeld, in over 2021 2.7%.
Loonbod 0.12%.

Op 25 oktober 2021, 08:45
Johan

Goede strategie van VNG. Net zolang rekken met een akkoord totdat het eigenlijk niet meer hoeft. Kunnen ze volgend jaar lekker weer opnieuw gaan beginnen en vergeten we dit jaar jaar gewoon voor het gemak. Weer een jaartje gerekt. Pik in 't is winter!

Op 28 oktober 2021, 15:51
Gerben

Gaan de stakingen in o.a. Apeldoorn en Den Haag voor de stadskantoren komende dinsdag als gepland om 0.12 uur door?

Op 29 oktober 2021, 14:59
Wietske

Beste mensen
Vergeet je ensioen niet. Al tien jaar geen indexatie meer en dus 20% minder waard inmiddels.

Op 29 oktober 2021, 17:59
Els vergeer

Ongelooflijk nieuwsgierig waar we nu op uit gaan komen. 1.4 per 1 december en daarna 1.5 in juli 2022 doet gewoon pijn gezien de ontwikkelingen rondom inflatie. Dat moet de werkgever toch ook zien en weten? Het is zelfs in vergelijking met alle andere CAO's ver beneden de peil. Dat gaat nergens over. In 2022 nu al een CAO afspreken is hoe dan ook niet verstandig omdat de economie enigszins zal herstellen en de inflatie wederom. Het aanbod is daarmee een NO GO!! dit moeten de werkgevers toch ook inzien.
het vernieuwde bod heeft ook mijn verbazing gewekt. Eerst 0.5 bieden over 2021 en vervolgens 0.12 over 2021,,,, En dan melden dat je een verbeterd bod doet.... waanzin!!!

Op 29 oktober 2021, 20:11
hans

het is nu eind oktober. Wat een wanprestatie van beide kanten. Het wordt tijd om actie te gaan voeren.

Op 29 oktober 2021, 21:01
jet

1,4% per 1 december is lachwekkend. Het is tijd voor actie! Het aanbod is zwak tot zeer zwak (kijk naar inflatie en andere afgesloten cao's) en het aanbod voor aankomend jaar, 2022 is ronduit om te huilen.
Kom in actie vakbonden en collega's!!

Op 30 oktober 2021, 14:26
Willem de Horde

Wat geen acties ?
Ik heb jullie niet gezien op 12-10 bij de Dokwerker.
https://www.at5.nl/artikelen/211416/gemeenteambt …

Op 30 oktober 2021, 14:43
Ambtenaar1981

Het is echt bizar dat de werkgever op deze manier denkt over zijn kapitaal. Vacatures zijn niet in te vullen, werkdruk is enorm. Er is een enquête gehouden onder de ambtenaren waar salaris duidelijk als belangrijkste factor is benoemd en dan dit. Een jaar geen Cao, een loonbod dat geen bod is en 0 communicatie. 2.9% met ingang van 01-01-2021 in een Cao voor een jaar.

Op 30 oktober 2021, 17:55
Jeroen

Meer acties lijken onvermijdelijk...
Vooral het totale respectloze laatste aanbod waarin met de nodige dedain geschreven werd over dat de werkgever wel degelijk een stap voorwaarts wilt doen maar de vakbonden niet... van 0.5% over 2021 naar 0.12%. Yeah right.... Het aanbod van 2022 doet pijn aan de ogen.

Op 31 oktober 2021, 19:07
Jos

Werkgevers en vakbonden heropenen op woensdag 3 november het overleg over de cao. Op vrijdag 29 oktober was er een verkennend gesprek en de conclusie was dat er voldoende basis is voor onderhandelingen. Vooral de laatste zin... "voldoende basis voor onderhandelingen... " Een bod van 0.12% over 2021 en in totaal 1.1% over 2 jaar terwijl de inflatie in 2021 alleen al op 2.7% ligt. Snapt iemand dit nog?

Op 2 november 2021, 19:37

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in