Boek
Dat is de conclusie van wetenschappelijk onderzoek van Arend Ardon van Holland Consulting Group. Hij vertaalde de uitkomsten van zijn promotieonderzoek in een praktisch boek: Doorbreek de cirkel! - Hoe managers onbewust verandering blokkeren.
Eenzijdig veranderen
Managers van ondernemingen denken al snel dat zij eenzijdig medewerkers kunnen veranderen: hun werkwijzen, hun gedrag en ook hun (persoonlijke) waarden. De nadruk in het managementoverleg ligt dan op de stappenplannen. Dat is concreet en gemakkelijk grijpbaar. Ardon: "Maar zij gaan voorbij aan de belangrijkste vraag: wat doen de managers eigenlijk zelf waardoor hun medewerkers volharden in hun huidige gedrag?"
Steen naar je hoofd
Ardon: "Het is niet vreemd dat managers zich niet altijd bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag. Als ik een steen naar je hoofd gooi, zul je bukken of met je armen beschermen. Dat doe je automatisch. Je wendt de dreiging af. Op het werk gooien we niet met stenen, maar er zijn genoeg andere bedreigende situaties: collega's die zich niet inzetten voor het plan waar jij op wordt afgerekend, informatie waaruit blijkt dat je ineffectief hebt gehandeld, negatieve reacties op 'het management' of 'de medewerkers'.
Onbewust gedrag
"Onbewust zul je dan hetzelfde doen als bij die steen: je schermt je af van de informatie die je niet past en probeert de ander krampachtig te overtuigen. Heel begrijpelijk. Maar veranderprocessen lopen op deze manier muurvast. Niet door slechte intenties, maar door onbewust en automatisch gedrag."
Managers blokkeren onbewust verandering
Veel managers willen de cultuur in hun onderneming of instelling veranderen, met meer ondernemerschap, innovatie of proactief gedrag. Vaak…
Ardon: "Het is niet vreemd dat managers zich niet altijd bewust zijn van de gevolgen van hun gedrag. Als ik een steen naar je hoofd gooi, zul je bukken of met je armen beschermen. Dat doe je automatisch. Je wendt de dreiging af. Op het werk gooien we niet met stenen, maar er zijn genoeg andere bedreigende situaties: collega's die zich niet inzetten voor het plan waar jij op wordt afgerekend, informatie waaruit blijkt dat je ineffectief hebt gehandeld, negatieve reacties op 'het management' of 'de medewerkers'.
Onbewust gedrag
"Onbewust zul je dan hetzelfde doen als bij die steen: je schermt je af van de informatie die je niet past en probeert de ander krampachtig te overtuigen. Heel begrijpelijk. Maar veranderprocessen lopen op deze manier muurvast. Niet door slechte intenties, maar door onbewust en automatisch gedrag."
"Onbewust zul je dan hetzelfde doen als bij die steen: je schermt je af van de informatie die je niet past en probeert de ander krampachtig te overtuigen. Heel begrijpelijk. Maar veranderprocessen lopen op deze manier muurvast. Niet door slechte intenties, maar door onbewust en automatisch gedrag."