Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer focus op de mens dankzij data en automatisering

De veranderende zoektocht naar een nieuwe collega.

arbeidsmarkt driessen
Beeld: Shutterstock

Data is overal. Van het bepalen welke serie we kijken op Netflix tot het optimaliseren van ons energieverbruik... Maar wat kan data betekenen voor één van de meest menselijke processen: het vinden van een nieuwe collega? In een snel veranderende wereld is die vraag steeds actueler.

Boek: Geluk werkt door

Geluk werkt door is een oproep aan iedereen die werkt in of voor de overheid – van beleidsmakers tot leidinggevenden. Werkgeluk is geen exclusief HR-thema, maar een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Dit boek helpt je om werkgeluk stevig op de agenda te zetten, als onderdeel van goed openbaar bestuur. Vraag nu gratis aan

De arbeidsmarkt is krapper dan ooit. In 2014 waren er 14 vacatures per 100 werklozen, in 2024 is dit gestegen naar 108 vacatures per 100 werklozen. De werkloosheid reageert nauwelijks meer op economische schommelingen. De vraag rijst: zitten we nog steeds in een veranderende arbeidsmarkt, of is dit het ‘nieuwe normaal’? En hoe vind je in deze situatie de juiste mensen? Het lijkt soms zoeken naar een speld in een hooiberg. Hoe kun je die speld zichtbaar maken door het gebruik van data?

Boek: Geluk werkt door

Geluk werkt door is een oproep aan iedereen die werkt in of voor de overheid – van beleidsmakers tot leidinggevenden. Werkgeluk is geen exclusief HR-thema, maar een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Dit boek helpt je om werkgeluk stevig op de agenda te zetten, als onderdeel van goed openbaar bestuur. Vraag nu gratis aan

Veel organisaties blijven vasthouden aan het traditionele ‘post and pray’-model: een vacature plaatsen en hopen op reacties. Dit werkt niet meer. Het gaat verder dan een functieprofiel uit het handboek kopiëren en er een vacaturetekst van maken. Je moet weten waar en hoe je talent aantrekt. Hier komt data om de hoek kijken.

Beluister onze podcastserie

In onze podcastserie "Wervingspraat bij de koffieautomaat'' bespreken experts ontwikkelingen in werving en selectie. Beluister de verschillende afleveringen in de serie bijvoorbeeld over artificial intelligence of duurzame inzetbaarheid. Luister nu.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wij houden je regelmatig op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties op het gebied van mens en werk in het publieke domein. Aanmelden.

De kracht van data zit hem in wat het ons vertelt over mensen. Waarom kiezen ze voor een bepaalde baan? Wat spreekt hen aan? Wat willen ze vermijden? En nog belangrijker: op welke platforms bevinden ze zich? Er zijn verschillende dashboards en rapporten die deze data beschikbaar stellen. Hiermee kun je vacatureteksten en distributiekanalen beter afstemmen op de doelgroep die je wilt bereiken. Ook kun je je eigen processen onder de loep nemen. Haken kandidaten bijvoorbeeld massaal af bij een ingewikkeld sollicitatieformulier? Data maakt het inzichtelijk.

Beluister onze podcastserie

In onze podcastserie "Wervingspraat bij de koffieautomaat'' bespreken experts ontwikkelingen in werving en selectie. Beluister de verschillende afleveringen in de serie bijvoorbeeld over artificial intelligence of duurzame inzetbaarheid. Luister nu.

Maar het verkrijgen van data is slechts het begin. Pas als je het combineert met automatisering wordt het écht krachtig. Slimme algoritmes kunnen kandidaten voorselecteren op basis van hun vaardigheden. Systemen kunnen vacatureteksten aanpassen aan specifieke doelgroepen. De traditionele aanpak van handmatige werving is te langzaam voor de huidige markt. Kandidaten die vandaag geïnteresseerd zijn, kunnen morgen elders al een contract getekend hebben. Automatisering met data zorgt niet alleen voor een snellere selectie, maar ook een gerichtere en dus effectievere werving.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wij houden je regelmatig op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties op het gebied van mens en werk in het publieke domein. Aanmelden.

Het resultaat? HR houdt meer tijd over voor waar het echt om draait: persoonlijk contact. Want uiteindelijk gaat het niet om koude technologie, maar om het maken van betere keuzes. Slimmere processen geven ruimte voor menselijke aandacht, zodat je die ene ideale collega kunt vinden – én overtuigen. Datagedreven werving en de inzet van automatisering is geen luxe, maar een must.

Kieran Munnich, Directeur Driessen.

Schootense Dreef 15
5708 HZ Helmond

Boek: Geluk werkt door

Geluk werkt door is een oproep aan iedereen die werkt in of voor de overheid – van beleidsmakers tot leidinggevenden. Werkgeluk is geen exclusief HR-thema, maar een bestuurlijke verantwoordelijkheid. Dit boek helpt je om werkgeluk stevig op de agenda te zetten, als onderdeel van goed openbaar bestuur. Vraag nu gratis aan

Beluister onze podcastserie

In onze podcastserie "Wervingspraat bij de koffieautomaat'' bespreken experts ontwikkelingen in werving en selectie. Beluister de verschillende afleveringen in de serie bijvoorbeeld over artificial intelligence of duurzame inzetbaarheid. Luister nu.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Wij houden je regelmatig op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties op het gebied van mens en werk in het publieke domein. Aanmelden.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in