Taal in brochures en informatie van overheden en instellingen moet begrijpelijker. Daarom investeert de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) 2 miljoen euro in een negental onderzoeken op dat gebied. Dat maakte de organisatie maandag bekend.
Volgens de NWO is een gebrek aan duidelijke taal een belangrijk knelpunt in de dienstverlening naar burgers toe. Vandaar dat de NWO meer kennis wil verzamelen over hoe communicatie effectiever kan. Ook moeten overheden en organisaties makkelijker bij die informatie kunnen. Over 4 jaar moeten de onderzoeken zijn afgerond.
Prima actie; het betekent dus ook (1) alle onnodige Engels/Amerikaanse woorden en uitdrukkingen vermijden (2) deurwaarders dwingen fatsoenlijk Nederlands te gebruiken in de 'kleine lettertjes' advertenties waarmee zij dagelijks krantenpagina's vullen.
criticus
Grappig:
"begrijpelijker taal" is iets anders dan "duidelijke taal" en "effectievere communicatie" is weer iets anders....
Wat er nu bedoeld wordt is mij echter niet duidelijk.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Prima actie; het betekent dus ook (1) alle onnodige Engels/Amerikaanse woorden en uitdrukkingen vermijden (2) deurwaarders dwingen fatsoenlijk Nederlands te gebruiken in de 'kleine lettertjes' advertenties waarmee zij dagelijks krantenpagina's vullen.
Grappig:
"begrijpelijker taal" is iets anders dan "duidelijke taal" en "effectievere communicatie" is weer iets anders....
Wat er nu bedoeld wordt is mij echter niet duidelijk.