Advertentie

Sportieve strijd

Het was maar een klein berichtje op de sportpagina’s, met het kopje ‘Tour 2010 start in Nederland’. Düsseldorf trekt zich terug als kandidaat voor de start van de Tour de France in 2010. De enige kandidaten voor de start van het jaarlijkse wielerspektakel zijn nog Rotterdam en Utrecht.

10 oktober 2008

Twee Nederlandse steden, die veel met elkaar samenwerken, zijn dus concurrenten van elkaar geworden. Met publiek belastinggeld dingen ze naar de gunst van een commercieel bedrijf, want dat is de Tour de France. Om u enig idee te geven: de tourstart kost de stad vijf miljoen euro, en leidt tot ongeveer tien tot vijftien miljoen euro aan extra bestedingen in de stad. Direct rendabel is zo’n tourstart dus niet, het is een heel dure manier om extra bestedingen in een stad te krijgen. Het rendement moet zitten in meer naamsbekendheid en dergelijke. Het laat zich daarom raden wie de financiële winnaar wordt: niet Rotterdam, niet Utrecht, maar de Tour de France zelf.

 

Steden en dorpen zijn vaker concurrenten van elkaar. Als een groot bedrijf een nieuwe vestigingsplaats zoekt, doen allerlei gemeenten zeer aantrekkelijke aanbiedingen om dat bedrijf maar binnen te halen. De ene gemeente vraagt een nog lagere prijs voor de grond dan de andere gemeenten, een tweede gemeente biedt weer meer gemeentelijke faciliteiten, een derde gemeente vraagt de laagste belastingen. Uiteindelijk moet dat allemaal betaald worden met uw en mijn belastinggeld, waarvan de eigenaren van het bedrijf profiteren.

 

Zou het niet veel beter zijn als de gemeenten samenwerkten, in plaats van met elkaar te concurreren? Hadden Rotterdam en Utrecht niet veel eerder met elkaar moeten gaan praten over de Tour de France, waarbij de start bijvoorbeeld naar Utrecht was gegaan en de eerste etappe naar Rotterdam? Moeten de gemeenten niet samen kijken waar een nieuw bedrijf zich het beste kan vestigen, zodat dat bedrijf veel meer betaalt voor de schaarse grond en niet gematst wordt met ruime faciliteiten en lage belastingen?

 

Het lijken drie retorische vragen, maar dat zijn het niet. Juist omdat Rotterdam en Utrecht allebei de start van de Tour de France willen organiseren, hebben ze waarschijnlijk elk een aanbieding gedaan die beter is dan Düsseldorf. Hadden ze samengewerkt, dan was de kans groot geweest dat hun gezamenlijke aanbieding te slecht was geweest, en was de Tour de France wellicht in Duitsland gestart.

 

Gemeenten komen met uiterst scherpe aanbiedingen voor nieuw te vestigen bedrijven, maar zullen er voor blijven zorgen dat hun inwoners er toch nog op vooruitgaan als het bedrijf zich daar werkelijk vestigt. Het is niets anders dan gewone marktwerking, die ertoe leidt dat het bedrijf zich zal vestigen in de gemeente waar hij het meeste toevoegt aan de lokale economie. En daar heeft uiteindelijk iedereen het meeste baat bij.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie