Milieunormen
Milieudefensie trok vorig jaar februari een juridische procedure tegen de aanleg van de Tweede Maasvlakte in, nadat het Havenbedrijf had beloofd zich aan zeer strenge milieunormen te houden. Destijds is besloten dat vanaf 1 januari 2013 alleen vrachtwagens die aan de milieunorm Euro V voldoen op de Maasvlakte mogen komen en vanaf 1 januari 2016 de strengere milieunorm Euro VI verplicht zou worden. Nu zegt het bedrijf zich wel aan de normen te willen houden, maar een goedkopere oplossing voor de transportorganisaties te willen onderzoeken. Vrachtwagens die na 1 januari 2013 op de Maasvlakte rijden zouden dan niet ouder dan 7 jaar mogen zijn, en vrachtwagens die na die datum op kenteken worden gezet zouden minimaal aan Euro VI moeten voldoen.
'Aboutaleb moet Havenbedrijf tot orde roepen'
Het Havenbedrijf Rotterdam moet afblijven van de milieudeal die het vorig jaar sloot met Milieudefensie, vindt fractievoorzitter Arno Bonte…
Onfatsoenlijk
Volgens Bonte lag er een mooie deal met Milieudefensie met daarin andere onderzoeken om de luchtkwaliteit tot 2020 met 10 procent te verbeteren. ‘Nu zijn er de eerste tekenen dat de deal eenzijdig overboord wordt gezet. Dat is onverstandig. De luchtkwaliteit wordt dan toch slechter. Het is onfatsoenlijk tegenover Milieudefensie. Dit is een deuk in het vertrouwen en een bijl aan de wortel van het akkoord.’ De gemeente is voor 70 procent aandeelhouder in het Havenbedrijf. Bonte vindt dat burgemeester Aboutaleb directeur Hans Smits van het Havenbedrijf tot de orde moet roepen. ‘Als hij dat niet doet, dien ik een motie in. Het is een breuk met het Rotterdamse milieubeleid.’
Veelbelovend
Volgens het Havenbedrijf zijn de eerste signalen uit het luchtkwaliteitonderzoek juist veelbelovend. ‘We moeten het nog helemaal door laten rekenen. Dat duurt nog wel tot eind dit jaar. Tot die tijd blijven de huidige maatregelen van kracht’, aldus een woordvoerder. De deal met Milieudefensie valt er helemaal buiten. ‘Dat heeft hier niks mee te maken. Zij zien de voorstellen wel zitten. Het vertrouwen is goed en de relatie hecht. We komen met een gezamenlijk verklaring.’
Uitzoeken
Bij Milieudefensie vinden ze de reactie van GroenLinks “ongelukkig”. ‘Ze koppelen dit aan de deal, maar daar is dit geen onderdeel van, het ging alleen om een resultaatverplichting.’ Later zegt de organisatie toch niet zo gelukkig te zijn met de voorstellen van het Havenbedrijf. ‘We gaan ervan uit dat er een milieuzone komt. Dit baart ons wel enige zorgen. Onze voorwaarde is dat de luchtkwaliteit niet afneemt en dat zou met dit voorstel zo kunnen zijn. Dat zijn we nog aan het uitzoeken. GroenLinks reageert wel wat te zwart-wit.’