Investeringen die een moderne dienstverlening faciliteren leiden niet alleen tot een grotere klanttevredenheid, maar leveren op termijn ook besparingen op, stelt Pans. "Mooie voorbeelden daarvan zijn de modernisering van de GBA, maar ook het digitaal maken van afspraken waardoor de baliebezetting meer tailor made wordt."
'Niet bezuinigen op dienstverlening'
Dit is geen moment om te snijden in de dienstverlening van gemeenten, stelde VNG-directieraadsvoorzitter Ralph Pans op het NVVB-congres.…
Vlekkeloze dienstverlening is volgens Pans ook nodig omdat die helpt bij het terugwinnen van het vertrouwen van de burger in de overheid, een vertrouwen dat duidelijk onder druk staat. Dit vertrouwen staat net als de economie onder druk, zie bijvoorbeeld de zeer lage opkomst en de gang van zaken in enkele gemeenten op 3 maart.
Gemeenten moeten dus onder andere zorgen voor techniek die beschikbaar is en storingsvrij werkt en ICT-standaardisatie waar mogelijk. Die standaardisatie maakt financiële ruimte vrij voor maatwerk waar nodig. "En waarom kunnen inwoners dan niet zelf hun gegevens beheren? Bijvoorbeeld via een digitale kluis. Zo kunnen zij zien welke informatie bij de overheid bekend is, kunnen zij deze informatie aanvullen of wijzigen, en kunnen zij toestemming geven deze te delen met belanghebbenden."
Pans zegt het jammer te vinden dat het de afgelopen jaren heeft ontbroken aan scherp opdrachtgeverschap zodat een aantal onderdelen van het Nationaal Uitvoeringsprogramma e-overheid (NUP), zoals mijnoverheid.nl, Antwoord© en enkele andere onderdelen die voor de frontoffice worden ontwikkeld binnen het NUP, niet in samenhang zijn gebouwd. "Maar ik zal op dat punt het komende jaar de opdrachtgever een helpende hand bieden; aangezien het ook onze spullen zijn die hier gebouwd worden zullen we duidelijk laten horen wat we nodig hebben ook."
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
@Ben Verleg: Uitstekende en treffende reactie in weinig woorden!
En wat betreft het wantrouwen naar "De Overheid": kijk eens bij de reacties op andere stukjes bij deze uitgave (CBP en de bouwarchieven). Die komen veel dichter in de buurt van de werkelijke reden: praktische minachting van de privacy van de burger en tegenstrijdige ad hoc regelgeving waar overheden zich niet aan (kunnen) houden.