Wethouders moeten tegelijk in meerdere gemeenten aan de slag kunnen. Op die manier kan het aantal bestuurders omlaag. VVD'er Foort van Oosten zal dit woensdag voorstellen bij de behandeling van de begroting van minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) in de Tweede Kamer. Het plan krijgt naar verwachting steun van een meerderheid. Een VVD-woordvoerder heeft een bericht in De Telegraaf hierover bevestigd.Inkoop zorg
'Meerdere gemeenten moeten één wethouder delen'
De VVD in de Tweede Kamer heeft geopperd om wethouders te delen met meerdere gemeente. De inkoop van zorg zou op deze manier effectiever…
Inkoop zorg
Als gemeenten samenwerken, bijvoorbeeld met de inkoop van zorg, kunnen ze samen een wethouder aanstellen die de boel aanstuurt. Van Oosten denkt dat er zo minder bestuurders nodig zijn en dat er dus efficiënter met belastinggeld omgesprongen kan worden.
Geen versobering wachtgeld
Verdere versobering van de wachtgelden van politici wil Van Oosten niet. Hij maakt zich nu al zorgen of de meest talentvolle mensen nog wel zin hebben in een openbaar ambt. Dat moet nog wel aantrekkelijk blijven, want er zijn veel nadelen. Het hoge afbreukrisico dat politici lopen op internet bijvoorbeeld, aldus Van Oosten.
Kleiner bestuur provincies
Van Oosten wil ook dat de provincies de komende anderhalf jaar met plannen komen voor een modernere vorm van bestuur en een kleinere en slagvaardigere overheid. Hij denkt dat er best mooie plannen uit voort kunnen komen. Lukt dat niet, dan moet de minister maar weer aan zet komen. Diens plannen voor de samenvoeging van de provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht (Noordvleugelprovincie) zijn gestrand door gebrek aan draagvlak.
(ANP)
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
En als er in 1 gemeente iets misgaat, dan zitten ze allemaal zonder 'bestuurder'.
En mogen mensen dan nog democratische invloed uitoefenen, of is de afschaffing daarvan het volgende 'idee' van deze persoon?
En politieke willekeur komt dan natuurlijk helemaal niet meer voor...
Waarom draait hij het niet om: er komt 1 iemand die ervoor verantwoordelijk is, gecontroleerd door de gezamenlijke wethouders. Dat maakt het veel simpeler en is democratischer.
Een wethouder is vooral een politicus die voortkomt uit de lokle gemeenschap om vele belangen te dienen. Zij/zij heeft legitimatie door gekozen te zijn door de eigen raad, aan wie zij/hij ook verantwoording aflegt. Wat moet een gemeenteraad met een wethouder die slechts één (onvangrijk) dossier heeft, talloze college- en raadsvergaderingen, commissievergaderingen en informatiebijeenkomsten van raden en met bewoners moet aflopen in zeg 5 gemeenten? En hoe kun je een wethouder, die altijd een bepaalde ideologie/overtuiging aanhangt, door meerdere raden met van kleur wisselende colleges laten aanstellen?
Houd de structuur vast die je nu hebt: iedere gemeente zijn eigen wethouder die voor eigen raad aanspreekbaar blijft en die wethouders kunnen onderling alles coordineren wat zij willen.
Altijd al gedacht dat wethouder zijn vaak een parttime functie is. Maar dan wel fulltime betaald. Dit - overigens onzinnige - proefballonnetje bewijst het maar weer eens.
De raad is het hoogste bestuursorgaan; de wethouder voert uit wat de raad aan kaders heeft meegegeven, de wethouder komt met een voorstel terug naar de raad en de raad bediscussieert met hem of het goed is. Zeker in samenwerkingsverbanden zoals voor de zorg kunnen (commissies uit de) gemeenteraden heel goed met de wethouder de voorbereidingen voor het definitieve besluit doen. Dat geeft de raadsleden ook de mogelijkheid om zich als volksvertegenwoordiger te manifesteren. Zorgbehoeften (als voorbeeld) zullen lokaal marginaal verschillen. Een wethouder die namens meerdere gemeenten onderhandelt, staat sterker in zo'n proces. Zeker wethouders van enkele kleinere gemeenten hebben dan een betere positie tegenover zowel de collega van de grote centrumgemeente als de machtige zorgaanbieder.
Dat neemt niet weg dat puur lokale aangelegenheden op het bordje van een lokale wethouder horen te liggen.
Uit onderzoek blijkt net dat opkomstpercentages bij gemeenteraadsverkiezingen jarenlang omlaag gaat bij gemeentelijke herindeling. Ook staatsrechtgeleerde Elsinga waarschuwt voor het democratische gat dat ontstaat door de gemeentelijke samenwerkingsverbanden en gezamenlijke inkoop. Als er ook met 1 wethouder voor meerdere gemeentes zou worden gewerkt, is er al helemaal geen transparantie of duidelijk systeem van verantwoording afleggen meer over. Zou dat laatste misschien ook een doelstelling zijn van de Vvd?
Belachelijk dat ze weer de zwakkere pakken die zich niet kunnen verweren ze moeten zich schamen niks menselijks meer denke alleen maar aan geld en macht word tijd dat we met elkaar opstaan en en de wethouders en raadsleden wegstemmen mensen sta op met zijn allen dan maar onrust zaaien wand dit kan niet