Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 komt met 'ontsnappingsopties' RijnGouwelijn

De gemeenteraadsfractie D66 van Leiden heeft een lijst opgesteld met ontbindingsmogelijkheden voor de aanleg van de RijnGouwelijn (RGL).…

Vergunningen
Zo vraagt de partij zich af of alle benodigde vergunningen er zijn en onherroepelijk zijn geworden en of het bestemmingsplan is vastgesteld en onherroepelijk is. Wanneer dit niet het geval is, ziet zij mogelijkheden tot ontbinding.

 

Onvoorziene omstandigheden
Een andere mogelijkheid bieden volgens D66 de ‘onvoorziene omstandigheden.’ De economische recessie, afgenomen maatschappelijk draagvlak en minder reizigersstroom zijn volgens hem onvoorziene omstandigheden die tot ontbinding zouden kunnen leiden. De afwijzing van de RGL vormen een onderdeel van het bestuursakkoord van het College bestaande uit D66, SP, CDA en VVD.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Democratische plicht
Paul van Meenen van de D66 raadsfractie zegt dat sinds het referendum waaruit bleek dat een meerderheid van 69 procent van de Leidenaren tegen de RGL is, zij het als hun ‘democratische plicht zien, de komst van de RGL door Leiden te voorkomen.’

 

Dubbel spoor
Volgens de partij zou het beter zijn om een dubbel spoor aan te leggen tussen Leiden en Utrecht. Op dit moment onderzoekt een commissie onder leiding van Boele Staal welke positie Leiden het beste kan innemen in het RGL-dossier en wat de alternatieven zijn. Wanneer de vragen zijn beantwoord en de commissie Boele Staal haar advies heeft uitgebracht zullen vervolgstappen worden ondernomen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Chris Papjes

Als in 1839 een referendum zou zijn gehouden over de aanleg van de eerste spoorlijn, zou er nooit een spoorlijn zijn aangelegd in dit land!

Op 11 augustus 2010, 09:53
Frans Mensonides

Beste Chris Papjes,
probeer, voor je dat soort leutige losse flodders lost, je eerst eens in de kwestie te verdiepen. Het provinciebestuur is al 20 jaar bezig, een prestigeproject door te drukken waarvan de kostprijs in al die jaren verviervoudigd is, terwijl de ramingen van aantallen passagiers gehalveerd zijn. Er is alle reden, dit project tegen te houden.

Op 11 augustus 2010, 11:46
piet brontsema

kom op d66 gewoon je verantwoordelijkheid nemen en niet leuteren als een stel oude wijven. ik ben bang dat Chris papjes gelijk heeft.

Op 12 augustus 2010, 07:00
Rik Limosa

Bescherm de Leidse Nimby's tegen zichzelf! Iedereen gaat erop vooruit, ook mensen in de Leidse binnenstad.
@Frans: 1) inderdaad een prestigeproject! namelijk een project dat de hele regio prestige verleent. Verviervoudiging kostprijs in 20 jaar: wel eens van inflatie gehoord? Trouwens, nog steeds een koopje! 3) ramingen: als hij vaak genoeg rijdt zal het een succes worden. Kijk naar de Valleilijn, Amersfoort-Ede. Verlieslijdend 1x per uur NS-treintje (zelden meer dan 50% vol) werd vervangen door 2- en 4x per uur Connexxion treintje, dat ook nog eens tot 01.00 rijdt en zie: tussen de 50 en 100% vol. Bevolkingsontsluiting Rijn-Gouwe lijn is vele malen aantrekkelijker dus het lijkt me een 'no-brainer.'

Op 30 oktober 2010, 15:32

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in