Geen goede analyse
Slechte samenwerking in veiligheidsregio Zeeland
Bij de Veiligheidsregio Zeeland werken bestuur en medewerkers vaak langs elkaar heen. Bovendien worden te veel taken aan te weinig…
Vaak worden besluiten ook genomen zonder eerst een grondige analyse van een probleem. Bovendien wordt niet in de gaten gehouden hoe goed het beleid werkt waardoor het niet kan worden aangepast. Er is zelfs een cultuur ontstaan waarin een nieuw besluit wordt genomen als een eerder besluit niet wordt opgevolgd. Met interne expertise wordt niet genoeg gedaan en de ingehuurde externe experts hebben mede daardoor geen draagvlak.
Financiële problemen
De Veiligheidsregio kampt daarnaast met financiële problemen. De aangesloten gemeenten tonen bovendien 'nauwelijks bereidheid' hier iets aan te doen. De vele problemen binnen de organisatie leiden ertoe dat werknemers gefrustreerd raken en zich niet gehoord voelen. Ook is het ziekteverzuim daardoor hoog. (ANP)
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook bleken besluiten van het bestuur niet te worden uitgevoerd, waarna het bestuur maar andere besluiten nam. Ook blijkt het bestuur de ontwikkelingen al minimaal een jaar te hebben laten doorsudderen, zelfs toen oud-burgemeester van Vlissingen, Letty Demmers, rapporteerde dat de directeur van de Veiligheidsregio disfunctioneerde en er zelf sprake was van niet-integer gedrag van haar zijde. Maar dat werd weggemoffeld door de voorzitter van het dag. bestuur, Jan Lonink, burgemeester van Terneuzen.
"U hebt de melders/klokkenluiders maandenlang aan het lijntje gehouden, genegeerd, in de hoek gezet en geen expliciete actie genomen tegen openbare bedreigingen van melders door de directeur. Zoals iemand zei: u hebt getracht melders en vertrouwenspersoon 'uit te roken' " Aldus meldde Letty Demmers, al in het voorjaar van 2016 aan Lonink. Lonink greep niet in, waardoor de organisatie verder verziekte.
Dit zijn onthutsende conclusies. Normaliter zou het gehele DB van de Veiligheidsregio moeten opstappen, maar dat zou de continuïteit belemmeren. Maar dat voorzitter Lonink op moet stappen staat buiten kijf. Hij moet zijn verantwoording nemen, zeker nu hij opvallend tekort geschoten als bindend bestuurder en het vertrouwen in hem weg is. Zo stelde zijn Middelburgse collega Bergmann al eerder: "dat het bestuur en dan vooral voorzitter Jan Lonink ‘feitelijke onwaarheden en onjuistheden heeft verspreid" (PZC 16.1.17).
Op Omroep Zeeland zegt Lonink dat sprake is van een collectieve verantwoordelijkheid van alle 13 burgemeesters. En dat de schuld niet alleen bij hem ligt. En dat die burgemeesters nu eenmaal de wettelijke taak hebben als bestuur van de Veiligheidsregio. Formeel klopt dat. Om van Lonink af te komen moet hij dus maar aftreden als burgemeester van Terneuzen. Hij is een bestuurlijk lichtgewicht gebleken die via burgemeesterschappen van enkele dorpen "omhoog is geklommen" naar Terneuzen. Opstappen!
Ik citeer het rapport: "er is geen gedeelde uitvoeringsstrategie; het lukt de organisatie niet om de visie te vertalen in realistisch beleid; bij de brandweer een te grote afstand tussen primaire en ondersteunende proces", enz. In gewone mensentaal: het is een zootje bij de Veiligheidsregio, in alle lagen. Hier moet van hogerhand ingegrepen worden want de bestuurders (=burgemeesters) hebben er geen grip op. Waar blijft CvdK Han Polman als je 'm nodig hebt?