Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten verspillen miljoenen met klantcontacten

Burgers wenden zich nog steeds massaal naar het loket voor allerlei gemeentelijke dienstverlening, terwijl ze veel van deze zaken via…

Liever internet
Slechts zeven procent van de burgers maakt gebruik van internet bij de aanvraag van gemeentelijke diensten, zo blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Team Vier naar de dienstverlening van loketten burgerzaken. Tweederde van de ondervraagden gaat momenteel nog naar de balie voor het aanvragen van diensten zoals paspoort, rijbewijs, uittreksels uit gemeenteregister, vergunningen en subsidies. Burgers geven wel aan dat ze in zestig procent van de gevallen liever gebruik zouden willen maken van internet.

 

Onbekend
Het feit dat behoefte en praktijk ver uit elkaar lopen komt doordat nog lang niet alle gemeenten hun dienstverlening digitaal aanbieden. Daarnaast zijn burgers vaak nog onbekend met de mogelijkheden.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Ergernis
Burgers geven ook aan dat in ongeveer tien procent van de gevallen de aanvraag niet in één keer goed wordt afgehandeld, waardoor deze opnieuw verwerkt moet worden. Dit resulteert niet alleen in grote ergernis, maar brengt ook extra kosten met zich mee.

 

Geen beleid
Tweederde van de Nederlandse gemeenten blijkt nog geen beleid te hebben voor de manier waarop klantcontacten worden afgehandeld en de wijze waarop de klant erop gewezen kan worden om meer gebruik te maken van kanalen zoals internet.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hoffman

Is in dit onderzoek ook meegenomen dat er kleine gemeenten zijn waar de vergrijzing grote vormen aanneemt.

Op 17 juni 2009, 09:32
Velthoven

Het is toch wat, publiek dat naar een organisatie gaat die er voor hen is en ook door hen wordt gefinancieerd. Moet in een sociale gemeenschap dit contact ook nog eens wegbezuinigd worden?

Op 30 juni 2009, 08:03

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in