Helder en eenvoudig
Borger-Odoorn streeft naar helder en eenvoudig taalgebruik. Dit geldt met name voor de website, folders en formulieren. Het gewenste taalniveau moet nog worden vastgesteld en gaat mogelijk verschillen per communicatiemiddel en doelgroep.
Praktijkervaring
De gemeente heeft geen onderzoek gedaan naar de manier waarop inwoners de ambtelijke teksten ontvangen en er zijn ook geen klachten bekend. Blijker: ‘We hebben wel praktijkervaring: er is meestal veel eindredactie nodig op stukken die naar buiten gaan. We doen dat hier met zijn tweeën. Er gaat nog veel de deur uit dat we niet zien en waarvan we achteraf zeggen: “dat had anders gekund”.’
Laaggeletterd
Het gaat de gemeente er niet om dat ambtenaren leren de d’s en t’s op de juiste plekken te zetten, maar om zich te verplaatsen in de klanten. Bijker: ‘Dat is een speerpunt voor de gemeente.’ Landelijk is circa 13 procent van de mensen tussen de 15 en 74 jaar laaggeletterd. In Borger-Odoorn is dat naar schatting 14 procent. Ze hebben problemen bij het omgaan met instanties, administratie, formulieren, gebruik van internet, enzovoort. Dat leidt tot uitsluiting en dat staat haaks op het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning, die is gericht op participatie.
Ingewikkelde reactie
Vooral juridische brieven vormen een uitdaging, zegt Bijker. ‘Hoe schrijf je begrijpelijk en juridisch sluitend?’ In de nieuwe communicatienota die de het college heeft geschreven staat dat het wellicht een goed idee is om eerst even telefonisch contact te zoeken voordat een ingewikkelde reactie wordt geschreven. “Zo'n aanpak bespaart vaak tijd en geeft minder ergernis bij burgers.”
Schrijfcursus voor ambtenaren
De ambtenaren van het Drentse Borger-Odoorn gaan op schrijfcursus. Ze moeten klantgericht leren schrijven. Niet alle 250 ambtenaren…
Ingewikkelde reactie
Vooral juridische brieven vormen een uitdaging, zegt Bijker. ‘Hoe schrijf je begrijpelijk en juridisch sluitend?’ In de nieuwe communicatienota die de het college heeft geschreven staat dat het wellicht een goed idee is om eerst even telefonisch contact te zoeken voordat een ingewikkelde reactie wordt geschreven. “Zo'n aanpak bespaart vaak tijd en geeft minder ergernis bij burgers.”
Vooral juridische brieven vormen een uitdaging, zegt Bijker. ‘Hoe schrijf je begrijpelijk en juridisch sluitend?’ In de nieuwe communicatienota die de het college heeft geschreven staat dat het wellicht een goed idee is om eerst even telefonisch contact te zoeken voordat een ingewikkelde reactie wordt geschreven. “Zo'n aanpak bespaart vaak tijd en geeft minder ergernis bij burgers.”
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er wordt altijd maar uitgegaan van het idee dat juridische brieven (of andere stukken) ingewikkeld zijn geschreven. Daarbij wordt eraan voorbij gegaan, dat veel juridische zaken -zoals besluiten, die worden meegedeeld- gewoon door burgers worden begrepen. Het recht leeft meer dan vaak wordt verondersteld.
De digitale communicatie levert meer problemen op. De overheid en het bedrijfsleven gaan er met rasse schreden aan voorbij dat veel mensen -vooral ouderen- geen aansluiting hebben op de digitale snelweg. Daar ligt een groot probleem, dat wordt miskend. De oplossing hierbij ligt niet in het schrijven van versimpeld Nederlands -waarmee ook veel ergernis wordt gewekt- en het op cursus sturen van ambtenaren die 'op hun knieën' moeten gaan schrijven.
wordt tijd ook , doe de juridische consequenties er maar in een foldertje bij. het belangrijkste is de klant weet wat van hem verlangt en dat in gewoon Nederlands . Zoiets als mevr. meneer wij verwachten van dat u elke morgen op dit of dat adres meldt om een opleiding te volgen waardoor u binnenkort weer aan het werk kunt
Is dit nu nieuws? 20 jaar geleden werden er ook al schrijfcursussun voor ambtenaren gegeven. (bij ons in de gemeente werd indertijd drs. P nog uitgenodigd om de cursussen te promoten...!) Om de zoveel jaar moet zoïets opgefrist worden. Door er steeds maar weer over te schrijven maak je het problematisch, terwijl het allang een normaal onderdeel van de (bij)scholing is.
Toen ik bij de gemeente ging werken op AZ ging ik braaf naar de bestuursacademie waar je werd onderricht in de "yes approach". Door goede motivering (een Awb eis overigens voor het contact tussen burger en overheid) bereikte je instemming van de lezer. Vooral niet bruusk confronteren met een nare boodschap maar het langzaam laten "landen".
Dit is momenteel omgedraaid. Het uitgangspunt is nu dat in de eerste zin het gevraagde geweigerd of toegekend wordt.
Zelf denk ik overigens dat een telefoontje binnen een paar dagen na elke aanvraag/verzoek/melding het beste is.
Hmm, als ambtenaren hun brieven gaan schrijven op het niveau van de 13% laaggeletterden, dan betekent dat dus dat 87% van de burgers brieven krijgt waaruit blijkt dat ambtenaren denken dat ze achterlijk zijn...
Is dat de boodschap die je wilt uitdragen?
Ik ben de laatste die zegt dat brieven niet eenvoudig kunnen, maar de overheid is behoorlijk aan het doorslaan wat betreft versimpeling.
Aan de andere kant, op die manier schrijf je wel weer op een niveau dat aansluit bij het bestuur...
Heel graag ook op de d's, t's en dt's letten, evenals natuurlijk allerlei andere leesbaarheidsaspecten, zoals interpunctie, korte zinnen - alles natuurlijk naast wat werd aangegeven.
Ook wat ik op dit forum lees is vaak abominabel!