Overslaan en naar de inhoud gaan

Cityslogan heeft geen invloed

Gemeenten die zichzelf presenteren door middel van citymarketing en een pakkende slogan trekken daarmee geen nieuwe bewoners of bedrijven…

Te algemeen
'Slogans zijn te algemeen. Allemaal Alphen of Zin in Zevenaar zegt niets over die plaats. Een stad moet niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk zijn', zegt de economisch geograaf.

Toeristen

Deze zogeheten koude citymarketing moet bijdragen aan de economische groei van steden. De methode werkt volgens Hospers wel voor bezoekers, maar niet voor nieuwe inwoners of bedrijven. 'Toeristen laten zich manipuleren door zo'n marketingcampagne, maar verhuizen daardoor niet naar een andere plaats', stelt hij na onderzoek van cijfers en feiten over het verhuizen van mensen en bedrijven.

Woningaanbod
Binden is belangrijker dan aantrekken. Dus kan een gemeente zich beter richten op het verbeteren van bijvoorbeeld het woningaanbod, kinderopvang en recreatiemogelijkheden. 'Dit soort warme marketing heeft meer zin en scheelt gemeenten geld.' Hospers is bezig een uitgebreid praktijkonderzoek naar citymarketing op te zetten.


Woningaanbod
Binden is belangrijker dan aantrekken. Dus kan een gemeente zich beter richten op het verbeteren van bijvoorbeeld het woningaanbod, kinderopvang en recreatiemogelijkheden. 'Dit soort warme marketing heeft meer zin en scheelt gemeenten geld.' Hospers is bezig een uitgebreid praktijkonderzoek naar citymarketing op te zetten.

Binden is belangrijker dan aantrekken. Dus kan een gemeente zich beter richten op het verbeteren van bijvoorbeeld het woningaanbod, kinderopvang en recreatiemogelijkheden. 'Dit soort warme marketing heeft meer zin en scheelt gemeenten geld.' Hospers is bezig een uitgebreid praktijkonderzoek naar citymarketing op te zetten.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

W.Wilkens

Ja, binden doe je met het de gemeente facilitair aantrekkelijk maken door bijv. de bereikbaarheid te vergroten e.d.
Maar een professoraat voor deze onzin lijkt me iets te veel van het goede.
Snel af van het bedrijfmatig benaderen van de staat en zijn onderdelen en bijbehorende reclame. Gewoon weer aan het werk!

Op 13 oktober 2009, 08:46
Eduard Dirkzwager

Promotie is slechts een van de 4 P's van de citymarketingmix. Alleen als er een doordachte balans is tussen Product, Plaats, Prijs en Promotie kan je van een effectieve marketingstrategie spreken.
Promotie is een relatief eenvoudig onderdeel van de mix en daarom heeft men vaak de neiging om 'stadspromotie' voorrang te geven op de lastige productontwikkeling.
Citymarketing vraagt toch echt om meer inspanningen dan stadspromotie!

Op 13 oktober 2009, 09:30
Margreet van Driel

Natuurlijk is het belangrijk om van de stad, een goed produkt te maken. De voorzieningen, infrastructuur en sociale samenhang moet kloppen. Maar daarna moet het wel worden 'verteld' aan de rest van de samenleving. Inwoners van een stad zijn namelijk bescheiden ambassadeurs. Daarom is (stads)promotie wel degelijk van belang. En ook een slogan. NIet te algemeen gesteld maar eentje die verteld waar de stad voor staat. Zodat toeristen op de stad afkomen en toekomstige inwoners tenminste een beeld krijgen van de stad. Voor Zoetermeer een niet onbelangrijk gegeven als je je jarenlang als groeikern in betrekkelijke anonimiteit hebt ontwikkeld.

Op 13 oktober 2009, 09:52
A. van den Noort

Inderdaad doen slogans er niet zoveel toe. Mijn jarenlange ervaring bij zowel Amsterdam (Wereldstad), Gouda etc. zegt mij een ding: "je kan je nog zoveel laten inspuiten met Botox, als je innerlijk "verrot" is, helpt naar buiten toe communiceren geen zier. Gemeenten zorg eerst voor interne en stedelijke ordening, ga PPS constructies aan en keer de blik eerst naar binnen ennaar anderen voor dat u deze naar buiten richt. En... weer een onderzoek...? Hoeveel bureaus hebben inmiddels deze "goudmijn" aangeboor? U vraagt wij draaien is meestentijds het advies. Succes!

Op 13 oktober 2009, 11:01
Frank Geene

De praktijk toont aan dat in de citymarketing slogans alleen succes hebben wanneer ze heel veel gebruikt worden en het enthousiasme van de bewoners en ondernemerns voor hun stad uitdrukken. "Er gaat niets boven Groningen" is een van de weinige succesvolle leuzen. Zie ook http://frankgeenecommunicatie.blogspot.com .

Op 15 oktober 2009, 17:31

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in