Bescherming consument
Woordvoerder van de Stichting LIS i.o., Ger Jaarsma (voorzitter van de NVVK, de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren):'De Stichting heeft er nu twee jaar heel hard aan getrokken om dit initiatief vanuit de markt op te zetten. Er blijft echter een fundamenteel verschil van inzicht bestaan tussen het CBP en de Stichting LIS i.o.. Bij het CBP prevaleert privacybescherming, terwijl LIS met het initiatief het maatschappelijk belang en de financiële bescherming van de consument centraal stelt. Dit uiteraard binnen de kaders van de wetgeving. De focus van het CBP maakt het marktinitiatief om een preventief systeem op te zetten onmogelijk'
Schulden voorkomen
In het LIS zouden achterstallige betalingen moeten worden geregistreerd. Wie een rekening te lang laat liggen komt in het systeem. Aangesloten bedrijven en instellingen, van woningcorporaties en energiemaatschappijen tot postorderbedrijven, kunnen zo zien wie moeite heeft de rekeningen te betalen. Het idee achter het systeem is dat zo kan worden voorkomen dat iemand problematische schulden opbouwt omdat problemen eerder inzichtelijk worden. Eerder dit jaar was het CBP ook al negatief over een eerste ontwerp voor het Lis. De stichting beloofde toen aan de bezwaren tegemoet te komen, maar dat is dus naar het oordeel van het CBP onvoldoende gelukt.
Teleurgesteld
Het Lis is een vurige wens van de politiek. In een Kamerdebat vorige maand maakten Kamerleden en staatssecretraris Jetta Klijnsma van sociale zaken nog duidelijk dat ze zo snel mogelijk met het Lis wilden beginnen en maanden ze het CBP tot haast met het advies. Het is nu ook de politiek die aan zet is volgens een teleurgestelde Jaarsma: 'Het marktinitiatief komt met de invalshoek die het CBP hanteert niet van de grond. Wij vinden nog steeds dat LIS er moet komen en werken hier graag aan mee. Het zou een gemiste kans zijn in de aanpak van de oplopende schuldenproblematiek. LIS is in het belang van de maatschappij én consument, daar zijn we het allemaal over eens.'
Streep door schuldregistratie
Het registeren van betalingsachterstanden mag niet van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Het college heeft voor de tweede…
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De reden die ten grondslag liggen aan de beslissing van het CBP ontbreken in uw artikel. Maar op zich kan ik een dergelijke beslissing van het CBP wel begrijpen. Feitelijk doet het BKR precies hetzelfde en mag blijkbaar van het CBP wel doorgaan met soortgelijke activiteiten. Hierdoor ontstaat de indruk dat men bij het CBP niet erg zorgvuldig is in haar afwegingen.
Eindelijk durft het CBP een initiatief dat onvoldoende recht doet aan de wettelijke privacy regels ondanks de vurige wens van de politiek tegen te houden.
Deed ze dat nu ook maar met SuWiNet en voorgenomen DKD totdat de adviezen en voorschriften wel in acht worden genomen.
Zelfs binnen het GBA is onze overheid niet eens bereid om haar eigen privacy regelgeving op te volgen.
Mooi voorbeeld van hoe privacy bescherming ten koste kan gaan van de bescherming van mensen met een zwakke positie in de samenleving. Laat de poitiek maar een knoop doorhakken.
Zolang instanties hun administraties nog niet op orde hebben en het nog regelmatig voorkomt dat een burger een onterechte aanmaning krijgt moet de privacy beter worden beschermd. Ik kreeg laatst weer zo'n onheus opgestelde aanmaning terwijl ik die al drie maanden eerder had betaald. Na een telefoontje kon er slechts een gestameld excuusje vanaf.
Daarnaast komen nog regelmatig absurde heffingen en aanmaningen voor. Vooral ouderen zijn een gewild doelwit van bedrijven om onnodige en te dure wurgcontracten aan te smeren.
Doorgaans geeft het CBP vrij nauwkeurig aan waar het aan schort. Bovendien staat ze niet bekend als blinde beschermer van de privacy; integendeel. Waarschijnlijk probeert het LIS met de steun van de Tweede Kamer in de achterzak op deze manier de boel onder druk te zetten. Jaarsma en zijnen moeten gewoon een registratiesysteem in elkaar zetten waar de privacy beschermd wordt. En zij die hier gemakkelijk over denken moeten eens rondvragen hoe vaak bedrijven bij een verschil van inzicht door blijven gaan met het versturen van rekeningen. Jaarsma zijn club heeft goede bedoelingen maar is een beetje bedrijfsblind.