Gevangenis
De suggestie van de studenten:'Get caught by Breda,' oftewel: 'laat je pakken door Breda,' werd al vrij snel afgeschoten. Het gemeentelijk hoofd Communicatie, Ad Baijens heeft wat moeite met de uitspraak: 'Om dit nou fonetisch uit te spreken met onze Brabantse achtergrond, wordt een beetje lastig. Ook wordt de slogan misschien ten onrechte geassocieerd met onze bekende gevangenis, De Koepel.'
Breda kan geen internationale slogan verzinnen
Breda was al jaren content met de stadsslogan 'Breda, stad met karakter'. Totdat studenten van de toeristische school in de stad met een…
Uitzendbureau
Ook de zin 'Breda Netwerkstad' kon niet op een enthousiast ontvangst rekenen: 'Je associeert het toch met iets van de Nuon , of met een uitzendbureau. Het gevaar van interpretatie is groot, het verzinnen van een internationale merknaam is moeilijk,' aldus Baijens.
Goed idee
Toch beschikt de stad, ook zonder internationale slogan, al wel over heel wat buitenlandse bedrijven. Veel bedrijven uit de Verenigde Staten zijn er gesetteld en een aantal Benelux-bedrijven heeft het hoofdkantoor in de Brabantse stad. 'Met alleen een slogan trek je natuurlijk geen nieuwe bedrijven, maar het kan wel helpen. Mensen met een goed idee nodig ik dan ook van harte uit die met ons te delen.'
Weet u een internationale slogan voor Breda? U kunt het kwijt in de reacties.
Reacties: 27
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Forget the blabla, go to Breda!
Breda, waar ligt dat?
(vrij naar Troika van Drs. P.):
Breda, een mooie stad, maar niets iets te ver weg ..
Om de discussie die over de slogan voor Breda is ontstaan te kanaliseren lanceren wij vanavond de website sloganvoorbreda.nl. Op deze site krijgt iedereen de mogelijkheid een slogan in te zenden en de eerder ingezonden slogans te waarderen
there is nothing above Breda ;-)
Get it in Breda!
Manschaft es in Breda
Ik sta in Breda!
Orange city
Come to Breda; join the froces.
Breda, that's it
" Breda breeds business"
Breda, thats the place (you need)
Breda, you need it
Breda, believe it (or not)
Breda, the beauty (of the south)
Breda, the town you need
Breda, the town for you
Breda, take it
Breda got it
Breda owns you
Breda, the power
Veel succes met uw actie.
Bredaar kan het!
Breda: Brabant Brightness! Breda: bruising Brabant! Beautiful Breda Breda the Beautiful The Beauty and Breda
Breda Bene Luxe
Breda, the city that likes you
Waar komt toch die rare behoefte vandaan om iedere provinciestad te willen opstoten in de vaart der volkeren ? Wat is toch die rare behoefte van veel gemeentebesturen om aan city-marketing te doen ? En dat is geen westerse arrogantie, want dit geldt ook voor een deel voor Amsterdam en Rotterdam. Ik zit me vaak plaatsvervangend te schamen als ik zie en hoor hoe steden de "Big Apple" lopen uit te hangen. Er zit echt niemand te wachten op hijgerige marketingtaal uit Breda. Als de burgemeester in het buitenland is kan hij toch gewoon vertellen dat "Breda een oude stad is met een modern gezicht". Dan liegt hij niet, hij maakt zich niet belachlijk en schetst toch een goed beeld van zijn stad zonder allerlei marketing-flauwekul met slogans e.d. Natuurlijk begrijpen we dat dit past bij studenten die dit in hun jeugdige overmoed adviseren aan Breda. Daar moeten ze vooral mee doorgaan ! Maar het past bij verstandig openbaar bestuur om te relativeren en niet mee te gaan in zo'n opgeklopt proces om Breda te willen verkopen als een pak soep. Breda is geen "merk" maar een stad van vlees, bloed en turfschepen. Dus stop met die marketing-onzin en ga de communicatiemiddelen inzetten waar ze voor bedoeld zijn: "Het organiseren van de interactie met de eigen bevolking". Maak stadspodia waar mensen zich kunnen identificeren met spraakmakende elementen van de eigen stad. Dat creëert samenhang, thuis zijn, gevoel van veiligheid. En laat de burgemeester voor zijn gasten vooral zijn eigen verhaal vertellen. Daar heeft de stad meer aan dan een marketing-kreet waarin mensen zich zelden herkennen en altijd weer een mislukte poging is om van de stad een merk te maken. Dit soort acties bloeden dood en na 2 jaar heeft niemand het er meer over, tot het volgende advies om “Breda Op De Kaart Te Zetten !”
@Frits Borchers
Ja, die is wel mooi, maar een beetje lang en moeilijk te vertalen.
Mensen en bedrijven komen samen in Breda. De ligging is perfect. Kortom:
Breda binds you
Breda, the city that binds
Be Breda
Beyond Beautiful: Breda
Best of both worlds: Breda
Breda brings it together
BreDARE
(- Breder Breda)
Breda, be there
Breda unites
Succes!
Janneke Beukema
Grappig dat iedereen gelijk een kant op holt in zo'n discussie. Om te voorkomen dat dat leidt tot te grote hilariteit over het resultaat lijkt het me zaak eerst eens terug te gaan naar de vragen wat er met zo'n slogan bereikt moet worden, wat de doelgroep is en wat de stad wil uitstralen. Wie weet moet die slogan wel in het Frans (?)
C'est ci n'est pas Breda?
Be abroad! Come to Breda!
Breda pearl of the south;)
Een echte stad heeft geen slogan nodig, die staat op de (inter)nationale kaart omdat-ie genoeg te bieden heeft.
better... best... Breda!
De universiteit Twente heeft juist zes ton betaald voor het sublieme logo: "Universiteit Twente".
Dat was voorheen "Universiteit Twente, de ondernemende Universiteit".
Dus" wat schuift 't"?