Overslaan en naar de inhoud gaan

Breda kan geen internationale slogan verzinnen

Breda was al jaren content met de stadsslogan 'Breda, stad met karakter'. Totdat studenten van de toeristische school in de stad met een…

Gevangenis
De suggestie van de studenten:'Get caught by Breda,' oftewel: 'laat je pakken door Breda,' werd al vrij snel afgeschoten. Het gemeentelijk hoofd Communicatie, Ad Baijens heeft wat moeite met de uitspraak: 'Om dit nou fonetisch uit te spreken met onze Brabantse achtergrond, wordt een beetje lastig. Ook wordt de slogan misschien ten onrechte geassocieerd met onze bekende gevangenis, De Koepel.'

 

Uitzendbureau
Ook de zin 'Breda Netwerkstad' kon niet op een enthousiast ontvangst rekenen: 'Je associeert het toch met iets van de Nuon , of met een uitzendbureau. Het gevaar van interpretatie is groot, het verzinnen van een internationale merknaam is moeilijk,' aldus Baijens.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Goed idee
Toch beschikt de stad, ook zonder internationale slogan, al wel over heel wat buitenlandse bedrijven. Veel bedrijven uit de Verenigde Staten zijn er gesetteld en een aantal Benelux-bedrijven heeft het hoofdkantoor in de Brabantse stad. 'Met alleen een slogan trek je natuurlijk geen nieuwe bedrijven, maar het kan wel helpen. Mensen met een goed idee nodig ik dan ook van harte uit die met ons te delen.'

 

Weet u een internationale slogan voor Breda? U kunt het kwijt in de reacties.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Reacties: 27

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Esther

Forget the blabla, go to Breda!

Op 11 mei 2009, 16:37
Ernst

Breda, waar ligt dat?

Op 11 mei 2009, 16:50
A. van den Heuvel

(vrij naar Troika van Drs. P.):
Breda, een mooie stad, maar niets iets te ver weg ..

Op 11 mei 2009, 17:25
Jasper van Gils

Om de discussie die over de slogan voor Breda is ontstaan te kanaliseren lanceren wij vanavond de website sloganvoorbreda.nl. Op deze site krijgt iedereen de mogelijkheid een slogan in te zenden en de eerder ingezonden slogans te waarderen

Op 11 mei 2009, 21:38
Kees

there is nothing above Breda ;-)

Op 12 mei 2009, 08:40
Rein

Get it in Breda!

Op 12 mei 2009, 08:55
Gerrit

Manschaft es in Breda

Op 12 mei 2009, 09:02
Peter van Dorsten

Ik sta in Breda!

Op 12 mei 2009, 09:09
Jan van Berkum

Orange city

Op 12 mei 2009, 09:26
Philip (ex-Amsterdammer)

Come to Breda; join the froces.

Op 12 mei 2009, 09:41
Ruud

Breda, that's it

Op 12 mei 2009, 09:52
Pieter van Genuchten

" Breda breeds business"

Op 12 mei 2009, 09:59
Henk Overbeek


Breda, thats the place (you need)
Breda, you need it
Breda, believe it (or not)
Breda, the beauty (of the south)
Breda, the town you need
Breda, the town for you
Breda, take it
Breda got it
Breda owns you
Breda, the power

Veel succes met uw actie.

Op 12 mei 2009, 10:25
John de Meijer

Bredaar kan het!

Op 12 mei 2009, 10:28
Sjors

Breda: Brabant Brightness! Breda: bruising Brabant! Beautiful Breda Breda the Beautiful The Beauty and Breda

Op 12 mei 2009, 11:34
Hans Beerens

Breda Bene Luxe

Op 12 mei 2009, 11:40
Arend Croezen

Breda, the city that likes you

Op 12 mei 2009, 13:16
Frits Borchers

Waar komt toch die rare behoefte vandaan om iedere provinciestad te willen opstoten in de vaart der volkeren ? Wat is toch die rare behoefte van veel gemeentebesturen om aan city-marketing te doen ? En dat is geen westerse arrogantie, want dit geldt ook voor een deel voor Amsterdam en Rotterdam. Ik zit me vaak plaatsvervangend te schamen als ik zie en hoor hoe steden de "Big Apple" lopen uit te hangen. Er zit echt niemand te wachten op hijgerige marketingtaal uit Breda. Als de burgemeester in het buitenland is kan hij toch gewoon vertellen dat "Breda een oude stad is met een modern gezicht". Dan liegt hij niet, hij maakt zich niet belachlijk en schetst toch een goed beeld van zijn stad zonder allerlei marketing-flauwekul met slogans e.d. Natuurlijk begrijpen we dat dit past bij studenten die dit in hun jeugdige overmoed adviseren aan Breda. Daar moeten ze vooral mee doorgaan ! Maar het past bij verstandig openbaar bestuur om te relativeren en niet mee te gaan in zo'n opgeklopt proces om Breda te willen verkopen als een pak soep. Breda is geen "merk" maar een stad van vlees, bloed en turfschepen. Dus stop met die marketing-onzin en ga de communicatiemiddelen inzetten waar ze voor bedoeld zijn: "Het organiseren van de interactie met de eigen bevolking". Maak stadspodia waar mensen zich kunnen identificeren met spraakmakende elementen van de eigen stad. Dat creëert samenhang, thuis zijn, gevoel van veiligheid. En laat de burgemeester voor zijn gasten vooral zijn eigen verhaal vertellen. Daar heeft de stad meer aan dan een marketing-kreet waarin mensen zich zelden herkennen en altijd weer een mislukte poging is om van de stad een merk te maken. Dit soort acties bloeden dood en na 2 jaar heeft niemand het er meer over, tot het volgende advies om “Breda Op De Kaart Te Zetten !”

Op 12 mei 2009, 16:04
A. van den Heuvel

@Frits Borchers
Ja, die is wel mooi, maar een beetje lang en moeilijk te vertalen.

Op 12 mei 2009, 16:08
Janneke Beukema

Mensen en bedrijven komen samen in Breda. De ligging is perfect. Kortom:

Breda binds you
Breda, the city that binds
Be Breda
Beyond Beautiful: Breda
Best of both worlds: Breda
Breda brings it together
BreDARE
(- Breder Breda)
Breda, be there
Breda unites

Succes!
Janneke Beukema

Op 13 mei 2009, 09:42
Niels

Grappig dat iedereen gelijk een kant op holt in zo'n discussie. Om te voorkomen dat dat leidt tot te grote hilariteit over het resultaat lijkt het me zaak eerst eens terug te gaan naar de vragen wat er met zo'n slogan bereikt moet worden, wat de doelgroep is en wat de stad wil uitstralen. Wie weet moet die slogan wel in het Frans (?)

Op 13 mei 2009, 10:01
A. van den Heuvel

C'est ci n'est pas Breda?

Op 13 mei 2009, 10:47
Yolande

Be abroad! Come to Breda!

Op 14 mei 2009, 14:04
Jeroen

Breda pearl of the south;)

Op 14 mei 2009, 22:47
Johan

Een echte stad heeft geen slogan nodig, die staat op de (inter)nationale kaart omdat-ie genoeg te bieden heeft.

Op 15 mei 2009, 17:03
Frans Fluitman

better... best... Breda!

Op 18 mei 2009, 14:28
J. van Zijp

De universiteit Twente heeft juist zes ton betaald voor het sublieme logo: "Universiteit Twente".
Dat was voorheen "Universiteit Twente, de ondernemende Universiteit".
Dus" wat schuift 't"?

Op 23 september 2009, 16:57

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in