Overslaan en naar de inhoud gaan

Virtuele aangifte is succesvol

De proef om virtueel aangifte te doen bij de politie, is geslaagd. Dat zegt de politie Rotterdam Rijnmond, waar de proef is gehouden. Tien…

30 euro
De methode is eenvoudig. Wie aangifte doet, doet dat tegenover een politievrouw of -man op een scherm. De persoon zit dus elders en kan zo veel effectiever worden ingezet omdat niet ieder bureau politiemensen moet hebben voor aangiftes. Iedere aangifte zou een kostenbesparing van 30 euro opleveren.

Tevreden
Aan de proef in de deelgemeente Feijenoord deden 146 mensen mee. Een enquête onder deze mensen laat zien dat 70 procent tevreden is.



Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Robert Mares

De kostenbesparing van 30 euro per aangifte lijkt mij erg laag. Met en virtuele aangifte kan de politie ook besparen op de facilitaire kosten: er zijn minder spreekkamers nodig, minder bezoekers. Dit alles betekent lagere facilitaire kosten. Daarnaast zijn er nog maatschappelijke besparingen: degene die aangifte doet hoeft niet meer te reizen. Dit scheelt reistijd en wachttijd. Het levert tevens een bijdrage aan MVO: minder reisbewegingen van de bezoekers. Wellicht kunnen ziekenhuizen de techniek ook gebruiken om de gezondheidszorg betaalbaar te houden.

Op 2 augustus 2010, 23:40
HMC van Heusen-Smulders

Directeur / controller / innovator!?!?!?!? - laat me niet lachen. Laten we de gemeenschap gewoon helemaal achter gesloten deuren proberen te krijgen, da's pas dikke winst voor die so called innovators! Immers, eten, werken, zo'n beetje alle aankopen, sociale en werkgerelateerde contacten en straks ook virtueel reizen en andere genoegens, alles kan via het digitale systeem. Waarom zouden we uberhaupt nog fysiek met elkaar in contact treden. Voorkomt ziekte (en overdracht), milieuvervuiling, files, fysieke kantoren kunnen gesloten worden en we worden allemaal identiteitsloos (waarom de Burka nog afschaffen, we weten straks - als we die innovators hun gang laten gaan - toch niet meer hoe iemand er echt uitziet). Meneer de innovator - carrierestreber, soms gaat het over meer dan alleen de koude aangifte, er kunnen namelijk ook vragen over de aangifte zijn, twijfels bij het invullen, het even van je afpraten en nog veel meer. Natuurlijk, super wanneer het voor mensen werkt, immers de burger centraal enzo, maar er zijn ook mensen die niet op efficiency en snel zitten te wachten, er zijn zelfs nog mensen zonder internet - wellicht nieuw voor u!, ook deze burgers centraal! Als gezegd, waar het werkt prima, maar ook voor wie het niet werkt, aandacht!
Veel sociaal maatschappelijk verantwoorde wijsheid toegewenst! en misschien is dat soms wat minder efficient en kostenbesparend, maar wel zo BETROKKEN!
Ook een besparing: meer doeners, minder bedenkers (managers/beleidsschrijvers) van allerlei schadelijke ideeën!

Op 3 augustus 2010, 10:34
Cees de Groot

De anonieme emotionele reactie op de reactie van Robert Mares, heeft naast de emotie ook punt waaraan bij de digitalisering wordt voorbij gegaan. Namelijk de emotie van de "aangever" hij/zij heeft iets meegemaakt en moet de emoties daarover kwijt. Een emotieloos aangifte formulier voldoet daar niet aan. Robert Mares verwacht nog veel meer kostenbesparingen. Voor het gemak vergeet hij dat digitalisering, wil het goed werken, ook kosten met zich meebrengt. De digitale beheerskosten van de bestanden die door een digitaal aangifte programma worden gemaakt zijn niet gering en bestaan niet alleen uit de kosten van het programma en de opslagkosten op een harde schijf. Helaas gaan veel digitaliseer projecten juist hieraan ten gronden.Eerst lijkt alles te werken maar doordat er geen budget is voor goed beheer loopt het gehele project na een poos vast.
Digitale aangifte is een prima aanvulling op de mogelijkheden maar voorziet echt niet in alles. Maak ook budget vrij voor beheer en verdere ontwikkeling c.q. aanpassing van het programma.

Op 9 augustus 2010, 09:50

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in