Overslaan en naar de inhoud gaan

'Uitvoerbaarheid wetgeving beter toetsen'

Interview - De kwaliteit en vooral de uitvoerbaarheid van onze wetgeving laat veel te wensen over. Wetten zijn gestoeld op gebrekkige…

Dat stelt Rob van Gestel, sinds vorige week hoogleraar Theorie en Methoden van Wetgeving aan de Universiteit van Tilburg. Verplichte APK door een speciale raad biedt soelaas.  

 

U pleit voor een Raad voor de Wetgeving, die de uitvoerbaarheid van wetgeving al tijdens de voorbereiding meeweegt. Hoe stelt u zich die raad voor?
‘Ik denk dat het op de weg van het parlement ligt om de raad te benoemen. Wat mij betreft zou de raad vooral een onderzoeksinstelling moeten zijn die inhoudelijk kijkt naar de kwaliteit van wetgeving en daarbij ook vooral oog heeft voor aspecten als effectiviteit en doelmatigheid. Administratieve lasten en aansluiting bij Europese regelgeving moeten ook een rol spelen in de beoordeling.’  

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

U noemt het een APK voor wetgeving. Maar wat als de keuring negatief uitvalt?
‘De Raad voor de Wetgeving zou wat mij betreft geen wetgeving uit het verkeer moeten kunnen halen. Wel ben ik voorstander van het feit dat er sterkere prikkels komen om slechte wetgeving (tijdelijk) tegen te houden. De bevoegdheid tot tegenhouden zou eerder aan de Raad van State moeten toekomen in de vorm van een terugzendrecht. Uiteindelijk blijft ook de Raad van State echter een adviesorgaan en zou het niet zo moeten kunnen zijn dat hij wetgevingsinitiatieven definitief kan blokkeren.’  

 

Kan de raad zoals u die voor ogen hebt zijn wil opleggen aan het parlement?
‘Nee.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Doubleert de raad niet met de Raad van State? Of doet deze zijn werk niet naar behoren?
‘De Raad voor de Wetgeving is niet conflicterend met de Raad van State. Deze zit in een zodanig laat stadium van het wetgevingsproces dat fundamentele beleidsanalytische wijzigingen in de praktijk geen kans maken. Wie beter wil kijken naar nut, noodzaak en alternatieven zal dat eerder in het proces van voorbereiding van wetgeving moeten doen.’

 

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in