Advertentie

'Gemeente is geen blik sperziebonen'

I Amsterdam, Er gaat niets boven Groningen, Zoom in op Zutphen. Dit zijn wat staaltjes city marketing, de specialiteit van hoogleraar Gert-Jan Hospers. Hij gaat drie jaar lang het vak city marketing doceren op de Radboud Universiteit in Nijmegen.

26 februari 2009

Meer dan mooie strik
Maar de hoogleraar is niet dol op slogans: ‘Er heeft nog nooit iemand besloten om vanwege zo’n slogan de stad te bezoeken. Toch is ‘Er gaat niets boven Groningen’ een hele goede campagne. Maar dat komt vooral omdat de stad ook echt wat heeft gedaan om bezoekers te trekken. De bewegwijzering is goed, de weekendjes weg worden goed gepromoot. Amsterdam is al een sterk merk en Zutphen is niet duidelijk in waar het voor staat. City marketing moet meer zijn dan alleen een mooie strik om de stad.’

Negatieve publiciteit
Een college city marketing in een notendop: ‘Het verhaal van de stad kun je verkopen door de vier a’s. Aantallen, afwijkingen, actualiteit en acties,’ legt Hospers uit. ‘Verder is free publicity het allerbelangrijkste. Zelfs als het negatieve publiciteit is kun je de journalisten goede dingen over jouw stad meegeven, je bent immers in beeld. In Den Helder zouden ze nu bijvoorbeeld een pakketje moeten hebben klaarliggen om aan journalisten mee te geven. Die komen misschien nog een keer terug voor een positief verhaal.’

Sociale wetenschap
Het vak city marketing wordt gegeven bij de studie Geografie. Is het dan geen marketing-studie? ‘Nee,’ antwoordt Hospers resoluut, ‘een stad of regio is een gevoel, het valt meer onder de sociale wetenschappen. Het is geen blik sperziebonen waar je reclame voor moet maken.’

 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Brigitte Hulscher / eigenaar Hulscher (City) Performance Improver
Citymarketing is m.i. een marketing discipline gerelateerd aan de sociaal economische en toeristische fucnties van de stad. Het is meer dan promotie en meer dan een slogan. Bij citymarketing is eht essentieel dat er invloed uitgeoefend kan worden op de aantrekkelijkheid van het multifunctioneel product stad én de PR en communicatie vanuit bestuurders. Zeggen wat je doet, en doen wat je belooft. En dat betekent integraal denken en werken. Teveel wordt gedacht dat alleen de P van promotie het onderscheid maakt. Maar het zijn vooral de P's van People en Politiek die werkelijk het verschil maken. Mensen inspireren, faciliteren en laten co-creeeren om de cultuur, persoonlijkheid en toegevoegde waarde van de stad voor het voetlicht te brengen.
Advertentie