Begrip
Het plan van de PvdA kreeg steun van de andere regeringspartijen. Het gesprek is bedoeld om de beslissing uit te leggen. Op die manier ontstaat wederzijds begrip en kunnen bezwaarschriften worden voorkomen. Het niet indienen van een bezwaarschrift scheelt de burger of ondernemer veel tijd en geld. Bovendien kunnen veel procedures daardoor sneller gaan verlopen. Gemeenten hoeven immers ook minder tijd in bezwaarprocedures te steken, deze capaciteit kan voor het afhandelen van aanvragen worden ingezet.
VNG positief over plan om burgers te bellen
De Verening van Nederlandse Gemeenten is enthousiast over het plan om ambtenaren burgers te laten opbellen, voordat ze een besluit nemen…
Vier miljoen uur
De provincie Noord-Brabant experimenteert met de verplichte telefoongesprekken. Tot nu toe zijn de ervaringen ermee positief. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn Nederlanders vier miljoen uur per jaar kwijt aan klachten en bezwaren tegen overheden.
Ergernis
‘Dit plan past én goed in een nieuwe manier van werken bij veel gemeenten en sluit aan bij het inzetten van mediation om conflicten op te lossen,’ stelt de VNG. . ‘Dat scheelt voor alle betrokkenen tijd, geld en ergernis.’
Lees meer:
Overheid wil betere dienstverlening en minder formulieren 07.11.08
Hellevoetsluis legt zichzelf dwangsom op 11.11.08
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
als de ambternaren blijven liegen en bedriegen zelf bedreigen heeft het geen nut als ze je bellen, mailen of schrijven.